Translate

2013. április 27., szombat

2013 C ÉV HÚSVÉT 5. VASÁRNAPJA




Nem tudom neked adni a napot
De tudok adni egy pillanatot
Mikor megállíthatod a rohanó időt
Kiszakítva belőle minden erőt
(ismeretlen szerző)

Az utolsó vacsora termébe visz el bennünket a mai evangélium. Jézus végrendelkezik, pontosan megválasztva a kellő lélektani pillanatot. „Amikor Júdás kiment, Jézus beszélni kezdett.”[1]

Júdás. Jézus együtt élt valakivel, akiről tudta, hogy elárulja őt. Ki lenne erre képes, akár a mi kis életünkben, akár a nagypolitika világában? Egyáltalán, ki tudna együtt élni valakivel, akiről eleve és előre tudja, hogy el fogja árulni? A zsarnokok rémálma ez: az árulás! Hány hívüket, néha a leghűségesebbeket, végeztették ki diktátorok, hogy hatalmukat megszilárdítsák?

Nem így Jézus. Sőt, küldi Júdást, tegye, amit tennie kell. És az árulás pillanatáról azt vallja, „Most dicsőül meg az Emberfia, s az Isten is megdicsőül benne.”[2] Mintegy földi karrierjének csúcsa ez!

Jézus végrendelete, közösségének alkotmánya egyetlen mondat, amit ő új parancsnak nevez: „Úgy szeressétek egymást, amint én szeretlek benneteket”![3] Ennek a szeretetnek minősége van. Nem érzelgősség, nem szentimentalizmus. Jézus új közösségének identitása. Az apostoli testület, a születő egyház önazonossága. Mai nyelven a marketingstratégiája. Mindez egyben és egyszerre.

Ez az azonosság örök, nem évül el, nem kell felfrissíteni. De mindig mindenkinek újra kell fogalmazni, és, ami még fontosabb újra és újra meg kell élni. Minden nemzedéknek, minden generációnak, minden közösségnek, minden családnak, minden személynek. Csak akkor lesz hiteles, elfogadható Jézus üzenete, no meg az, hogy tanítványai vagyunk, ha a megadott irányelv szerint élünk, vagyis szeretetközösséget alkotunk. Minden megnyilatkozásunk csak és kizárólag ekkor lesz szavahihető. Nagy felelősség!

„Új parancsot adok nektek, szeressétek egymást! Ti is úgy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket. Arról ismerje meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretettel vagytok egymás iránt.”[4]

Úgy tűnik a világon a legegyszerűbb dolog szeretni. Sokan úgy gondolják, a szeretet működik magától is. Mások azt tartják furcsának, hogy minek kell a szeretetre parancsot adni? Talán akad olyan is, aki azt gondolja, hogy a szeretetet nem lehet megparancsolni? Ismét mások úgy vélik, a szeretet érzelmi dolog, amire nem lehet egy vallást alapozni.

Nem szabad összetéveszteni a rokonszenvet, a barátságot, a kedvességet, a jóindulatot, a Jézus által meghirdetett szeretettel. A szeretet, amelyről Jézus beszél több, és egészen más, mint bármiféle spontán érzés, lelki, vagy akár testi vonzalom. Ezek mind fontos érzelmi megnyilvánulásai az emberi életnek. Csakhogy itt a szeretet fogalma sokkal mélyebb, lelkibb, szellemibb.

A szövegkörnyezetből világosan kiderül, hogy Jézus mire gondolt. Röviddel ezelőtt élték át az apostolok, hogy Jézus megmosta lábukat, hozzá téve „példát hagytam nektek” Az Úr, a Mester a szolga dolgát teszi. „Nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Példát adtam, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg.[5]

Jézus e parancsához való ragaszkodás életfontosságú a keresztény közösségeink életképessége szempontjából. Úgy látszik, hogy Isten mérlegén nem a beszéd szépsége, a teológia mélysége, a tudás mennyisége, de még nem is a szertartások szépsége a döntő. Ez csak afféle „zengő érc és pengő cimbalom” is lehet. Nagyobb súllyal esik a latba, „úgy szeressétek egymást, ahogyan én szerettelek benneteket” felszólítás. Az újszövetségi szentírás azt hirdeti, hogy az Isten a világ iránti szeretetéből küldte Fiát a világba. Jézus akaratából ez a szeretet lesz a keresztény ember életformája is.

Az egyháztörténelem, ahogy ismerjük, háborúk, hitviták, külső és belső hatalmi villongások, érdekek és ellenérdekek rendkívül tarka szövedéke. Ez mind látható és feltűnő. Ahogyan manapság újságírói körökben mondják, hír értékű. Vagyis eléri az ingerküszöböt, érdeklődés kelt, ami növeli a példányszámot, profitot termel.

Milyen szép lenne, ha egyházunk egészének és közösségeinek történetét valaki úgy írná meg, hogy igazolja, Jézus új parancsa hogyan valósult meg és bontakozott ki a történelem eseményeinek szövevényében. Pedig eme egyetlen kritérium alapján lehetne hitelesen megítélni, egyházunk 2000 éves történelme mennyit nyom az Isten mérlegén.

Mindamellett nem lehet mellőzni, hogy valami történt. Ahogyan Jézus mondta, ,,most dicsőült meg az Emberfia, (azaz Jézus kinyilatkoztatta magát, mint Isten) és Isten megdicsőült benne. Értsd, Jézusban, szenvedése, halála és feltámadása által az egész emberiség az Isten életének a része lett. Ettől fogva része lett az Isten dicsőségének. Jézus tanítványai a szeretet jegyében élhetik az életüket, mivel Isten a szeretet, és ez által Isten élete átragyog az életükön.

Hála Szent Pál apostolnak, aki a korinthusi hívekhez írt levelében még részletesebben megmagyarázza, hogy miről is van szó.

„A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, nem féltékeny, nem kérkedik, nem gőgösködik, nem tapintatlan, nem keresi a magáét, haragra nem gerjed, a sértést föl nem rója, nem örül a gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal, mindent eltűr, mindent elhisz, mindent elvisel.”[6]

Csakhogy nem is olyan könnyű szeretni. Érdemes feltenni magunknak a kérdést, milyen szeretetet is tanultunk és milyet élünk?

Valljuk be őszintén a szeretetünket át, meg átszövi a féltékenység, a kapzsiság, a gőg, a tapintatlanság, az önzés, a harag, a sértődés, alkalmasint mindenféle gonoszság és igazságtalanság.

A szeretet kultúrája nem pusztán érzelmi kultúra. Jézus által tanított szeretet kultúrája felváltaná a bűn és a gyűlölet, az indulatok és az előítéletek kultúráját, ha állandóan a szívünk közepében lenne az új parancs. Nem lexikális tudásként, hanem tetteinket motiváló tényezőként. Csak így leszünk képesek saját szeretetünket újra és újra felülvizsgálni, életünket újra tervezni. Ennek áldott hozadéka lehet ilyesféle isteni szó: ezt én is így gondoltam.  

A történet szerint valaki a hegyekben járva, egy folyóban talált egy különösen értékes követ. Másnap találkozott egy valakivel, aki éhes volt, így hát kinyitotta a csomagját, és megosztotta ennivalóját a vándorral.

Az éhes utas meglátta a drágakövet, és kérte, hogy adja neki. Habozás nélkül neki adta a követ. A vándor örvendezve jó szerencséjén továbbállt, hiszen tudta, a drágakő olyan értékes, hogy élete hátralévő részében nem kell többé szükséget szenvednie.

Ám néhány nappal később a vándor visszatért és visszaadta a követ. „Gondolkoztam…” – szólalt meg. „Jól tudom milyen értékes ez a kő, de visszaadom abban a reményben, hogy adhatsz nekem valamit, ami még értékesebb. Add nekem azt a valamit belőled, ami képessé tett arra, hogy nekem add a követ.”

Sapienti sat, avagy a bölcsnek ennyi is elég.
okéatya



[1] Jn 13,31
[2] Jn 13,31
[3] Jn 13,34
[4] Jn 13, 34-35
[5] Jn 13,14
[6] 1Kor 13,4-6

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum