Translate

2013. április 21., vasárnap

2013 C ÉV HÚSVÉT 4. VASÁRNAPJA


2013 HÚSVÉT 4. VASÁRNAPJA

„AZ ATYA ÉS ÉN EGY VAGYUNK”

Húsvét 6 vasárnapjának evangéliumai bevezetnek bennünket a Isten misztériumába. A feltámadt Krisztus, már nem itt, a tér – idő, az elmúlás világában él, hanem odaát, ahol „helyet készít nekünk” Amíg húsvét három vasárnapján a feltámadt Krisztussal találkoztunk, a negyedik, ötödik és hatodik vasárnapon János evangélista a természetfeletti világ titkaiban kalauzol bennünket.

A mai evangélium egy eseménynek a közepe, amelynek központi üzenete „én és az Atya egy vagyunk.”[1].

Jézust a jeruzsálemi templom un. Salamon csarnokában próbálják sarokba szorítani a kérdéssel. „Ha te vagy a Messiás, mondd meg nekünk nyíltan”[2]

Úgy tűnik, mintha Jézus megkerülné a választ, amikor így kezdi „mondtam már nektek - felelte Jézus -, de nem hiszitek”, „mert nem vagytok juhaim közül valók.”[3] Ezután, és itt kezdődik a mai evangélium, kijelenti, hogy, „a juhaim hallgatnak szavamra[4], ami, a korabeli hallgatóságnak azt jelentette, mintha azt mondta volna, igen, én vagyok a Messiás.

Izrael népe ui. szívesen hasonlította magát történelme folyamán Isten nyájához, akinek a pásztora a mindenható, mint a mai szentmise zsoltárában is elhangzott „az ő népe s az ő legelőjének nyája vagyunk”[5] Ezt a nyájat Izrael királyai közül számosan kizsákmányolták, rosszul vezették. A nép hite szerint a Messiás lesz majd az, aki ezt a nyájat, a nyáj érdekeit figyelembe véve Istenhez vezeti, sőt feláldozza magát érte. Jézus, hogy igazolja ő a megígért pásztor és messiás, kölcsönzi korának kép és fogalomtárából a nyáj és a pásztor képét, amelyet magára alkalmaz.

Jézus még messzebbre megy, amikor azt mondja. „örök életet adok nekik, nem vesznek el soha, nem ragadja ki őket a kezemből senki.”[6] Nagyon merész kijelentés! Mert ki tud „örök életet” adni? Egyedül az, akit a zsidók örökkévalónak neveztek. Az ószövetségi szentírásban olvassuk „lássátok végre, hogy… nincs más Isten rajtam kívül! Ölök és életre keltek, Lesújtok és gyógyítok”.[7] Másút pedig „szentek mind a kezedben vannak”[8]
Bizonyára erre utalt Jézus, amikor azt mondtaAtyám kezéből nem ragadhat ki senki semmit”.[9] Egy szintre helyezi „Atyám kezéből” és az „én kezemből”. Ennek a ténynek, mintegy világos megfogalmazásaként kinyilvánítja, mivel „az Atya és én egy vagyunk”.

Ebben a mondatban benne van a válasz a feltett kérdésre. Igen, én vagyok a messiás, aki egyenlő az Istennel. Ez a mondat viszont nem volt elfogadható a hallgatóság részéről, mivel messze nem volt összeilleszthető a zsidó ember napi hitvallásával, a shema Izrellel, „Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr!”[10].

Világosan ki is mondták „ember létedre Istenné teszed magadat.”[11] .”  Ezért ”a zsidók újra köveket ragadtak, s meg akarták kövezni”. Értelmiségi hallgatósága Jézus szavait Istenkáromlásnak minősítette.

A vita pedig tovább gyűrűzött az egyház életében.

Az idén van 1700 éve annak, hogy 313-ban Nagy Konstantin császár kiadta az un. milánói ediktumáig, amely a keresztényeknek végre szabad vallásgyakorlatot adott a római birodalomban. Addig az egyház örült, hogy létezett. Ám ezt követően kezdtek lábra kapni a biblia téves értelmezései, amelyek meglepő gyorsasággal terjedtek. Aztán kihaltak, újabbak keletkeztek és keletkeznek még napjainkban is.

A katolikus egyház azért hívott össze zsinatokat, hogy többek között ezen a téren is rendet tegyenek, és megfogalmazzák a szentírás helyes értelmezését.

Jézus világosan megmondta „én és az Atya egy vagyunk”. Amikor egy alkalommal Fülöp kérte őt „mutasd meg nekünk az Atyát”[12] ő így válaszolt „Fülöp, aki engem lát, látja az Atyát is”. Ennek ellenére a negyedik században elterjedt, szinte az akkori egész egyházat behálózó eretnekség, amelynek szülőatyja egy Árius nevű alexandriai pap, s amelyet róla elnevezve arianizmus névvel jelöl az utókor. Egyik művében ezt írta:

„A Fiú (Jézus),… lényege nem egyenlő az Atyával, hanem attól egészen különböző”

A katolikus egyház értelmezése szerint Krisztus teremtetlen, homoousia: egylényű az Atyával, míg Árius tanítása szerint Krisztus teremtett lény, homoiousia: hasonló az Atyához. Madách Imre az ember tragédiájában, a hetedik színben, a negyedik polgár szájába adja a kérdést: „Mondd, mit hiszesz, a Homousiont, vagy Homoiusiont?”
A IV. században itt Savariában is ariánus hitet valló keresztények éltek.
Sulpicius Severus történésznek, Szent Márton kortársának a Szent Márton élete c. művében olvassuk:

„… lelki vágyának és szándékának megfelelően visszatért Savariába és megszabadította anyját a pogányság tévedésétől, de apja megmaradt a rosszban… Ariánus tévtanírása ezekben az években az egész földkerekségen elterjedt… A papok eretneksége ellen szinte egyedül Márton küzdött igen határozottan, és emiatt sok bántalom érte: nyilvánosan megvesszőzték, majd végül a Savariából is kiűzték”.[13]

Szombathelyen, a Szent István parkban, a Via Sancti Martini, Szent Márton útja 2. állomásaként a római kori színház helyén, Koller László alkotása Szent Quirinus halálos ítéletét és Mártont az eretnekek megvesszőzik, és elűzik, Savariából eseményt mutatja be.

A hitvitának végül a 325-ben összehívott niceai zsinat vetett véget. A jelen lévő püspökök elsöprő többséggel szavazták meg azt a hitvallást, amelyben kimondták, ahogyan azt ma is imádkozzuk

„Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában,
aki az Atyától született az idő kezdete előtt. Isten az Istentől, világosság a világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől.
Született, de nem teremtmény, az Atyával egylényegű és minden általa lett.”

A Szentháromságról és Krisztus istenemberi természetéről szóló tanítás hitünk és keresztény életűnk alapja. Minden torzítás, ami e tekintetben a századok folyamán jelentkezett, következményeiben az egész hitrendszert, az erkölcsi és szertartási életet is fenyegette. Ezért az Egyház különös gonddal lépett föl minden ilyen tévedéssel szemben, s újból és újból kifejtette az igaz hitet.

Az Apostoli Hitvallást a niceai (325) és konstantinápolyi (381) zsinatokon bővítették ki az ősi hit részletesebb kifejtésével. A Hiszekegy szövegének segítségével még jobban behatolhatunk Isten titkaiba. A kinyilatkoztatás értelmezése a katolikus egyház tanító hivatalának feladata. A katolikus egyház tantó hivatala a pápa és a püspökök testülete, amennyiben ők a krisztusi kinyilatkoztatás hivatalos őrzői, magyarázói és védelmezői abban az értelemben, amit Jézus az utolsó vacsorán mondott elküldöm nektek az Igazság Lelkét, aki „amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet benneteket a teljes igazságra”.[14]

okéatya


[1] Jn 10,30
[2] Jn 10,24
[3] Jn 10,26
[4] Jn 10,27
[5] Zs 100,2
[6] Jn 10,28
[7] Mtörv 32,39
[8] Mtörv 32,3
[9] Jn 10,29
[10] Mtörv 6,4
[11] Jn 10,33
[12] Jn 14,8
[13] V.ö. Sulpicius Severus Vita Santi Martini
[14] Jn,16,13

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum