A ÉV ÉVKÖZI 6.
VASÁRNAP
Szombathely
– Kálvária 2017. február 11 – 12.
Emmet Fox ír származású írónak és lelki
vezetőnek van egy érdekes írása, amelynek a címe: Hegyi beszéd, a siker kulcsa.
A kérdés az, hogy miféle sikernek? Merthogy sikernek értékeljük a karriert, az
érvényesülést, az elért gazdagságot… Persze ezek is minősíthetők sikernek.
Csupán annyi a gond velük, hogy az élet folyamán bármikor elveszíthetők, meg a
halál után sem viheti senki magával.
Az igazi siker titka valahol máshol van. Ha
száz embert kérdezünk meg, hogy mi a siker, százféle választ kapunk. Egyik a
sok pénz birtoklásában, a másik a közismertségben, a harmadik az akadályok
leküzdése fölötti örömben látná a siker titkát, mások meg másban.
Miért lehet a Hegyi Beszédet a siker titkának
nevezni? Talán azért, mert maradandó siker megszerzésére tanít. Közismert a
nemrég 100 évesen elhunyt bencés szerzetes, Placid atya, aki megjárta a szovjet
munkatáborokat, és mosolyogva, kedvesen tanított meg egy országot a túlélés 5
titkára. Sikeres volt Placid atya? Én azt gondolom igen, mert olyan belső
kincseket szerzett meg, amelyeket semmiféle pénzért nem lehetne megvásárolni: a
belső béke, a belső harmónia semmivel nem pótolható kincsét. Igaz, meg kellett
érte szenvedni, nem is akárhogyan.
Erre, a belső harmóniára, a belső békére
tanít meg a hegyi beszéd, amit elkezdtünk felolvasni az elmúlt vasárnap,
olvastuk ma is, és olvasni fogjuk az elkövetkező vasárnapokon is.
A mai evangélium kulcsszava: Nem megszüntetni, hanem beteljesíteni jöttem
a törvényt… Pontosabban, az Isten üdvözítő tervét. Beteljesíteni azt a
folyamatot, ami, a tudomány jelen állása szerint 13.8 milliárd évvel ezelőtt kezdődött
az ősrobbanással. A semmiből létre jött az anyag, az idő, a történés. Ez volt
teremtett világ kezdete, ami a biblia leírása szerint: „kezdetben teremtette az Isten az eget és a földet.” Az, aki most
ül a hegyen és megfogalmazza az emberiség fejlődésének semmivel sem pótolható
szabályait, tanúja volt mindennek „ott
voltam, amikor az eget teremtette… amikor kijelölte a tenger határait… amikor
megrajzolta a föld szilárd részeit.” [1]
5
milliárd éve létre jött nap. 4,5 milliárd éves a föld. 3,5 milliárd éve az első
egysejtűek, 500 millió éve indult fejlődésnek a többsejtű élet. 2 millió éve
jelent meg Kelet – Afrikában az első ismert, az embernek számító faj, amelyet a
múlt kutatói ügyes embernek (homo
habilis) neveznek. Ennek az agytérfogata a mai ember agytérfogatának mintegy a
fele, két lábon járt és eszközöket készített.
A felegyenesedett, két lábon járó ember (homo erectus)
mintegy 1,5 millió évvel tűnt fel Afrika és Eurázsia nagy részén, amely korábbi
előembernél testesebb volt, agytérfogata nagyobb, ismerte a tüzet és már
csoportokban élt. A mai ember, akit bölcs
embernek (homo sapiens) nevez a tudomány, mintegy 300 000 évvel ezelőtt
jelent meg a földön.
Az az ember,
Názáretből származó rabbi, aki most ül a hegyen és megfogalmazza az ember
harmonikus fejlődésének legidőszerűbb teendőit, amivel lerakja az ember és az emberiség
jövőjének az alapjait, tanúja volt az anyagi világ, a tér is idő születésének „… korábban hívott létre, mint a halmokat,
amikor a földet és a mezőket még nem alkotta meg, és a föld első rögét sem. Ott
voltam…”[2]
S mindeközben mit csinált? „Ott
játszottam az egész földkerekségen, s örömmel voltam az emberek fiai között.”[3]
Isten
nem kapkodott el semmit. Mindennek megadta a módját, hogy minden olyan legyen,
amilyennek öröktől fogva elgondolta… Ami neki egy végtelen pillanat volt,
nekünk évmilliárdok. Ám, „amikor
elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született…”[4]
Aki az
örökkévalóságból figyelte az anyagi, s benne az ember fejlődését, most kézbe
veszi a dolgokat, mert elérkezett az ő ideje. Irányt mutat az embernek, merre,
hogyan tovább, ha fejlődni akar.
Az
emberiség története folyamán az embertől függetlenül fejlődött minden, s benne fejlődött
ő maga is. Aztán szólt az Isten mintegy 3300 évvel ezelőtt és kezébe nyomott Mózesnek
a Sinai hegyen emlékeztetűül két kőtáblát a 10 szóval, hogy legyenek az ember
számára igazodási pontok. Ami tulajdonképpen nem volt más, mint az emberi
természetbe rejtett törvények megfogalmazott változatai.
A folytatásban
baj ott volt, hogy nem az ember igazodott a törvényhez, hanem a törvényt próbálta
meg magához igazítani. Ezért szólalt meg ott a hegyen a Názáretből jött
próféta, akit Jézusnak hívtak, hogy az emberiséget a helyes irányba
kormányozza. Mondanivalóját így kezdte: „mondatott
a régieknek, én pedig mondom nektek.” Jézus a végső célt tartotta szem
előtt és abba az irányba terelt. Nem kényszerrel, hanem szép szóval, amire
lehet igent és nemet is mondani.
„Hallottátok, hogy mondatott a régieknek… én
pedig mondom nektek…”
Kezdte,
és ismételgette, mint egy visszatérő refrént… Tulajdonképpen nem tett mást,
mint helyesen értelmezte az igazodási pontokat, a Tízparancsolatot. Jézussal
érkezett el az idő, hogy ő, mint az Örök Atya küldötte elvégezze a
finomhangolást a törvényeken. Azokon a törvényeken, amelyek végül is a
társadalmi együttélés minimumát határozták meg: ne lopj, ne ölj, ne hazudj…
stb.
„Mondatott a régieknek… én pedig azt mondom…”
Amíg az első lépés az volt, hogy „ne ölj”,
a második lépés, még a haragod sem engedheted meg magadnak, hanem meg kell
bocsátanod…
Mondatott
a régieknek „ne törj házasságot…” volt
az első lépés. A második lépésben még azt is megtiltotta, hogy ez akár
gondolatban is megtörténjék.
Az első
lépésben csak bizonyos vonatkozásban megengedte az esküt, a második lépésben
már egyáltalán nem. Sőt, arra hívta fel a figyelmet, hogy a kimondott szónak
legyen súlya és igazsága, amit ne kelljen esküvel megerősíteni. Az igen legyen
igen, a nem, nem.
Jézus,
amikor meghirdette az ő országát, arra hívott, hogy tegyünk meg mindent annak
érdekében, hogy az Isten szemével lássuk az élet dolgait. Az Isten szemével
látni pedig kihívást jelent: rendbe tenni és rendben tartani a kapcsolatokat
önmagunkkal, embertársainkkal és az Istennel. Ha e hármas kapcsolat
harmonikusan működik és fejlődik lesz képes az ember teljes értékűvé válni.
Fox
Emmet ír származású író és lelki vezető fogalmazta meg ezeket a gondolatokat,
mint a helyi beszéd egy másik változatát.[5]
Jézus akár így is mondhatta volna:
Sok minden van, amit szívesen adnék Neked. . .
Szeretnék Neked bölcsességet adni, de azt csak a múló évek hozhatják meg.
Szeretnék Neked sikert adni, de annak csak akkor van értéke, ha megdolgozunk érte.
Szeretnék Neked boldogságot adni, de az oda vezető utat mindenkinek magának kell megtalálnia.
Szeretnék Neked bölcsességet adni, de azt csak a múló évek hozhatják meg.
Szeretnék Neked sikert adni, de annak csak akkor van értéke, ha megdolgozunk érte.
Szeretnék Neked boldogságot adni, de az oda vezető utat mindenkinek magának kell megtalálnia.
De van egy olyan ajándék, amit adhatok Neked, amely
mindig veled lesz és az nem más, mint az én szeretetem.
A Szeretet meleg, mint a kályha.
Odatartod a tenyeredet, és érzed.
Felé fordítod az arcod, és sugárzik.
A Szeretet meleg, mint a kályha.
Odatartod a tenyeredet, és érzed.
Felé fordítod az arcod, és sugárzik.
Egy ember körül, aki szeret, más légkör van. Meleg van!
Kívánom, hogy ezt a meleget egész évben érezzétek magatok
körül!
Nincs nehézség, amelyet elegendő szeretet le nem gyűr,
nincs kór, amelyet elegendő szeretet meg nem gyógyít, nincs ajtó, amelyet
elegendő szeretet ki nem nyit, nincs szakadék, amelyet elegendő szeretet át nem
hidal, nincs fal melyet elegendő szeretet földre nem rombol, nincs bűn, amelyet
elegendő szeretet meg nem vált.
Nem számít, milyen mély a baj gyökere, milyen reménytelen
a kilátás, milyen kusza a szövevény, milyen nagy a hiba. A szeretet
kiteljesedése mindet megoldja. Bár eléggé tudnátok szeretni, nem volna nálatok
boldogabb és hatalmasabb a földön.[6]
Hát
erről szól a Hegyi Beszéd!
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése