Szombathely
– Kálvária 2015.04.04.
És fölzúgnak a
hamuszín egek,
hajnalfele a
ravensbrücki fák.
És megérzik a
fényt a gyökerek.
És szél támad. És
fölzeng a világ.
Mert megölhették
hitvány zsoldosok,
és megszűnhetett
dobogni szíve –
Harmadnapra
legyőzte a halált.
Et resurrexit
tertia die.[1]
Már
ezen a nagyszombati estén húsvétot ünnepeljük, Urunk Jézus Krisztus feltámadását,
átmenetelét abba a másik világba, ahonnét jött, a Mennyei Atya örökkévaló
országába. Ahol az Atya az oda érkezők szeméből „letöröl minden könnyet” és „halál
sem lesz többé, sem gyász, sem jajkiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert … elmúltak.”[2]
Minden anyagi létező pusztulásra, halálra van ítélve. Ám a
halál nem jelenti a jelen világban sem az anyagi létezők megsemmisülését, sokkal
inkább átalakulást, amiből új élet fakad. Bár számos együttes megénekelte, én
Koncz Zsuzsától hallottam az Ég és föld között című dalban:
Születni kell minden nappal újra,
Álmodni azt, ami nem válhat valóra,
És harcolni kell, meghalni és szeretni
Még nem elég.
Álmodni azt, ami nem válhat valóra,
És harcolni kell, meghalni és szeretni
Még nem elég.
Néha megállok az erdő fái alatt. Lábam alatt a korhadó avar,
amely természet örök korforgása szerint az éltető energiája lesz a hatalmas
fáknak, amelyek elhullatva leveleiket, ágaikat, majd elpusztulva, újabb élet tápláló
forrásai lesznek.
Amikor Jézus megtestesülésével belépett a halandó emberek világába,
új irányt adott a folyamatosan meghaló és átalakuló világnak. A teremtő
Istennek sem a teremtett világ végleges pusztulása volt a terve. Úgy rendezte
be ezt a világot, hogy folyamatosan újjászülessék.
A teremtett világ eme törvényének az emberré lett Jézus teste
is lett vetve, mert önként alávetette magát. Ez be is következett, amikor„ lehajtva fejét, kilehelte lelkét”.
Harmadnapon, amikor feltámadott… Jézus volt az első, aki
kilépett az anyagvilág öröknek tapasztalt körforgásából. Ezzel adott új irányt a
teremtett világnak, amelynek a végkifejlete a Jelenések könyve látnoka szerint „új eget és új föld…. Az első ég és az első
föld ugyanis elmúltak”.[3] Ez
a végkifejlett kezdődött el azzal, hogy mint jó gazda elhintette az „örök élet igéit”, és folytatódott azzal,
hogy „harmadnapon feltámadott”.
A Szentlélektől megvilágosított apostolok hite és tapasztalatára
tesz tanúságot az örök életre történő első föltámadás valóságáról, amikor Jézus,
azon a húsvét hajnalon, magára öltötte megdicsőült testét és a megtestesüléssel fölvett
embersége is megkapta a dicsőséges isteni életet.
Ez már nem része az „örök
körforgásnak”, hanem Isten természetfölötti beavatkozása által a
hallhatatlan emberi lélek újjáteremtett testet öltve belép az örök életbe. Ez először
a feltámadással Jézus Krisztusban valósult meg, másodikként a Boldogságos Szűz
Mária lett a feltámadás részese, aki testestől lelkestül felvétetett a mennyi
dicsőségbe. A folyamat folytatódik tovább, mert az utolsó ítélet napján Jézus
ígérete szerint minden ember föltámad.
Jézus
Krisztus feltámadásba vetett hitünk tényeken és tanúságokon alapszik. Mint pl.
az üres sír. „Most már a másik
tanítvány is bement, aki először ért oda a sírhoz. Látta és hitt.” Miért
csak most hitt, annak ellenére, hogy nem egyszer hallotta a Mestertől, aki
előre megjövendölte szenvedését és halálát, hogy az emberfia „harmadnapon feltámad”.[4] Talán azért, mert most érett be
a hite. Ehhez kellett az üres sír élménye.
Krisztus
feltámadása nem a holttestnek újra életre keltése, mint pl. Jézus barátja,
Lázár esetében volt, hanem átmenet a földi, a sebezhető és a testi állapotból a
dicsőséges, a szellemi és mennyei birodalomba. A feltámadt Krisztus az emberi
szem számára láthatatlan, az emberi kéz számára tapinthatatlan állapotban él.
Igaz, hogy amikor feltámadása estéjén megjelent
apostolainak, hogy meggyőzze őket a régi és új testének valóságáról. Így biztatta
őket „tapogassatok meg és lássatok![5] Erre
biztatta az utókor által hitetlennek nevezett Tamást is „Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba!”[6]
Csakhogy
az az ”érintés”, ez a „tapogatás”, amelyről az evangélisták
beszélnek, a katolikus szentíráskutatók szerint azt emeli ki, hogy számukra milyen
„kézzelfoghatóvá” vált a feltámadt
Jézus megtapasztalása, és nem a feltámadottal való külsődleges és érzékelhető
érintkezésre akar utalni. Hiszen, maga Jézus mondta „a szellemnek nincs
húsa és csontja».[7]
A feltámadott Krisztus nem azzal adta „bizonyságát” új létállapotának, hogy „megjelent” néhány kiválasztott személynek, hanem „jelenléte” által, amely kiáradt az egész
egyházra. A történelem igazolta, hogy Jézus halála után valami történt:
tevékeny, cselekvő és karizmatikus közösség született, amely a keresztre
feszített személye köré csoportosult. Ez kétségtelenül igazolta, hogy ő már nem
a halottak birodalmában tartózkodik.
Ha minden emberi érintés nyomot hagy, mennyivel
inkább az Isten érintése. „Minden és
mindenki, akihez hozzáérünk, valamilyen módon megváltozik”. A feltámadott
Krisztussal való találkozásban bennünket is megérint az Isten. Jézus megjelenései az
apostoloknak, a húsvéti emlékezés és ünneplés, mind, mind a nagy lehetőség a természetfeletti
valósággal való kommunikációra.
A mostani
húsvéti ünnepünkön is a feltámadott Jézus Krisztus megérinti a lelkeket, a tiéteket,
az enyémet mindannyiunkét, akik ezen a szent éjszakán együtt ünneplünk.
„s keresd a Krisztust, keresd a sírban!
Nem, úgysem fogod megtalálni ottan.
Eléd fog állni feltámadottan.[8]
Nem, úgysem fogod megtalálni ottan.
Eléd fog állni feltámadottan.[8]
A
feltámadásba vetett hit a keresztre feszített, de tovább élő Krisztusba vetett
meggyőződés.
Húsvét!
Hirdesd, hogy nem hal meg a lélek,
nem sínylődik a poklok kapujában,
ha elfogadja Urának a Mestert
egy csodálatos, szent feltámadásban!
Hirdesd, hogy nem hal meg a lélek,
nem sínylődik a poklok kapujában,
ha elfogadja Urának a Mestert
egy csodálatos, szent feltámadásban!
Húsvét!
Támaszd fel mindazt, aki meghalt,
holt szívvel bolyong, keresvén a tájat,
ahol megsebzett, megkínzott szívére
nagypéntek után húsvét üdvre árad. [9]
Támaszd fel mindazt, aki meghalt,
holt szívvel bolyong, keresvén a tájat,
ahol megsebzett, megkínzott szívére
nagypéntek után húsvét üdvre árad. [9]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése