Translate

2014. december 20., szombat

Karácsony kapujában

Szentbeszéd meghallgatása

B év advent 4. vasárnapja


Gyönyörűen szemléletes a mai evangélium. Minden benne van, ami a lényeghez tartozik. A Szentlélek ihlette ősegyház hite, Lukács kutató munkája, aki mindennek részletesen utána járt. A hírhozó hiteles, Isten pecsétje van rajta, az üzenet tiszta és világos, évszázadok jövendöléseinek fájáról éretten lehulló gyümölcs, a jegyes Szűz pedig alázatos és elfogadó: „legyen szavaid szerint!”

Jártam Názáretben az Angyali Üdvözlet bazilikájában, amelynek padozata alatt látható az a kis sziklába vájt szobácska, ahol, a hagyomány szerint, az üzenet elhangzott, és a misztikus esemény, s az Ige testté levése megtörtént. Megrendülve hallgattuk végig a történetet, amit nem kellett magyarázni, mert úgy éreztük, hogy lélekben mi is részesei lehetünk, s ez által tanúi lehettünk az eseménynek.

Ami történt, messze meghaladja az emberi tapasztalatot. Mária hitében élte meg a valóságot, benne öltött testet az Örök Ige, akit ő alázatos hittel elfogadott.

Ma bennünket is meghív egyházunk lelki zarándoklatra, Názáretbe. Szítsuk fel magunkban a kegyelmet, hogy belépve karácsony kapuján, örvendező szívvel állhassunk a gyermek jászla mellé.

Isten népének általánosságban férfialakok uralta történelmében szokatlan és forradalmi esemény, hogy az angyali üzenet egy asszony felé irányul, aki arra kap meghívást, hogy közvetlenül járuljon hozzá Isten tervének megvalósításához.

A megtestesülés pillanata ez. Üdvtörténeti esemény, melynek során az Ige testté lett, az emberré lett Fiúisten titkának emberi aggyal is valamilyen szinten értelmezhető leírása. Mélységébe behatolni nem tudunk, megérteni nem áll módunkban. De nem ez a fontos. Fontos, hogy „Isten emberré lett, és közöttünk lakik”.

Az angyal szavai a Megváltóra vonatkozó üzenetek egy részének a beteljesülése. Gyökerei az idő mélyébe mennek vissza.

„Íme, a szűz fogan, fiút szül, és Immánuelnek nevezi el.”[1] Jövendölte a Izaiás próféta. „Méhedben fogansz és fiút szülsz”, mondta Gábor angyal a megrettent názáreti leánynak.

„Messzire kiterjed majd uralma, és a békének nem lesz vége Dávid trónján és királyságában, amelyet megerősít és megszilárdít a jog és az igazság által.”[2] Őrizte meg az Írás a prófétai szót. Sámuel próféta pedig így jövendölt „Ő házat épít nevemnek, én meg minden időkre megszilárdítom királyi trónját. Az atyja leszek, ő meg a fiam lesz.[3]

És íme, a beteljesülés:

Az Úr Isten neki adja Dávidnak, az ő atyjának trónját, és uralkodni fog Jákob házában mindörökké, és királyságának nem lesz vége''.

„Van, ami az Úrnak lehetetlen?[4] Tette fel a kérdést az angyal Ábrahámnak, valamikor a Kr. e. 2000 év tájékán. És íme, most ugyanaz már nem kérdésként, hanem kijelentésként hangzik, mint a maga a beteljesülés Istennél semmi sem lehetetlen

Mária új nevet kap az Istentől „kegyelemmel teljes”, ami nem is annyira név, mint a sajátos küldetésének a lényege. Isten terve arra rendeli őt, hogy életét is megváltoztassa. Ebben a küldetésben nem marad magára. Az «Úr veled van» kifejezés a meghívás-elbeszélés része, és azt az oltalmat és segítséget jelzi, amelyet az Úr ad küldötteinek, és most Máriának is, jövendő feladataik elvégzéséhez. A zsidó számára a név azonosult a nevet hordozó személlyel. Ahogy a latin közmondás tartja, nomen est omen. Az új küldetéshez új név vált szükségessé. Ennek jelentése sokrétű: A név kötelez. A nevében ott van a sorsa.

Karácsony kapujában a közeledő Istenünk személyére irányítjuk a figyelmet. Találgatjuk: Kicsoda Jézus Krisztus? Valóban Ő az Isten Fia?

A mai ember adatokra és számokra támaszkodik. Ezekből próbálja összeállítani Jézus életrajzát és meghatározni személyiségét.
Ugyanakkor az evangéliumokban ismételten olyan adatokra bukkanunk, amelyek kiesnek a tapasztalati tények fajtájából, és lehetetlenné teszik Jézus életrajzának összeállítását csupán evilági szempontok szerint.

A bibliai tudósításokból kitűnik, hogy Jézus Krisztus élete túlvilági dimenziókkal rendelkezik és ezekkel a mai történetírás alig képes valamit kezdeni. Jézus Krisztus Istentől jön és Istenhez tér vissza.

Nem megérteni akarjuk őt, hanem találkozni vele. Találkozunk a szemmel be nem fogható tengerrel, és nem értjük. A találkozás pillanata szép emlék marad. Találkozunk a nemrég megszületett kisbabával, nem értjük a gügyögését, de a találkozás jó érzése megmelegíti a lelkünket.
A karácsony titokzatos találkozás Istennel. Egyszerűen találkozni akar velünk, aminek ezt a módját eszelte ki.

A levél, amiket eddig küldözgetett nem elég. Isten a tettek mezejére lép. Emberré lett a Jézus, hogy lehetővé tegye a találkozást… Mert kell a közelség, az érintés, a mosoly, kellenek a látó szemek. Kell a találkozás emberi élménye. Talán azért, hogy a lélekben megrajzolt képet a valóságban tudjuk kiszínezni, az álomba beköltözzön a valóság, az ünnepnapok mellett meglássuk a hétköznapokat is. Őt magát, a betlehemi gyermeket, akiben megjelent közöttünk az Isten.

XVI. Benedek emeritus pápa Rómában, a Spanyol-lépcső közelében álló Szűz Mária szobornál mondott beszédet. A szobrot IX. Pius 1854-ben, a szeplőtelen fogantatás dogmájának kinyilvánításakor állította. Ide szoktak eljönni a pápák minden évben, december 8-án, szeplőtelen fogantatás ünnepén. Itt a beszédben többek között ezeket mondta.

„Ha az angyali üdvözlet most történne meg, a mai újságokban nyoma sem lenne, mivel Szűz Mária és az angyal találkozása teljes csendben történt”

„Pedig néha a nyugodt csend többet ad, mint a lázas tevékenység, amelyben képtelenek vagyunk megállni... Egyedül Isten szeretete töltheti be azt az űrt, amelyet ma az önzés az emberek, a családok, a nemzetek és a világ történetében okoz”.[5]

A gyermek, akinek születése kapujában vagyunk. Lépjük át a kaput. Nyissunk rá karácsony örömére.
okéatya


[1] Iz 7,14
[2] Iz 9,6
[3] 2 Sám 7, 13,14
[4] Ter 18, 14
[5] http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20121208_a_papa_szerint_a_mai_sajtonak_nem_lenne_hir_az_angyali_udvozlet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum