2014 HÚSVÉTVASÁRNAP
2014.
április 19.
Szombathely
– Kálvária
És fölzúgnak a
hamuszín egek,
hajnalfele a
ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a
gyökerek
És szél támad. És
fölzeng a világ.
Mert megölhették
hitvány zsoldosok,
és megszűnhetett
dobogni szíve -
Harmadnapra legyőzte a
halált.
Et resurrexit tertia die.[1]
Harmadnapon
legyőzte a halált, harmadnapon feltámadott! Immár két évezrede hirdeti e
tényről tanúságot tevő egyházunk Pál apostol megfogalmazásában „Ha pedig Krisztus nem támadt fel, nincs
értelme a mi tanításunknak, s nincs értelme a ti hiteteknek sem.[2]
De Jézus
feltámad a halálból! Harmadnapon. Húsvét hajnalán. „Elsőként a halottak közül"[3] vallja és mélységesen mély szent hittel hitelesen hirdeti Pál.
Jézus
feltámadása az első feltámadás, amely által Jézus megdicsőült emberi
testét öltötte magára, vagyis a megtestesülésével fölvett embersége is megkapta a dicsőséges isteni
életet.
A négy evangélium és Pál apostol levelei, és többi újszövetségi írások nem magát a feltámadást, mint eseményt írták le, hanem az apostolok és az Egyház hitéről tanúskodnak. Arról a hitről, melynek megvoltak a történelmi előzményei, az ószövetségi jövendölések, Jézus élete, kereszthalála, az üres sír és a megjelenések.
A négy evangélium és Pál apostol levelei, és többi újszövetségi írások nem magát a feltámadást, mint eseményt írták le, hanem az apostolok és az Egyház hitéről tanúskodnak. Arról a hitről, melynek megvoltak a történelmi előzményei, az ószövetségi jövendölések, Jézus élete, kereszthalála, az üres sír és a megjelenések.
E tanúságtétel szerint Jézus feltámadása Isten csodálatos műve a teremtés és a Jézus utolsó eljövetel között.Bizonyságul csupán néhány tény említek, amelyeket az apostolok, mint Istentől kiválasztott és igazolt tanúk éltek át.
Feltámadása után apostolai
találkoztak vele, nem is egyszer. Tamás meg is érinthette. Egy alkalommal Jézus reggelit készített
nekik a Genezáreti tónál… Ebben benne volt az is, hogy magával való
életközösségre hívta őket, s ennek jele volt, hogy együtt evett és ivott velük.[4]
Az asszonyok előtti megjelenések megörökítése minden bizonnyal a belső egyház élet elmélyítésének eszköze akart lenni. Krisztus megjelent azoknak, akik a szeretet szolgálatával közeledtek feléje. Ez ígéretnek számított, hogy aki őt keresi, és aki kitűnik a szeretet gyakorlásában, arra neki külön gondja van
Az asszonyok előtti megjelenések megörökítése minden bizonnyal a belső egyház élet elmélyítésének eszköze akart lenni. Krisztus megjelent azoknak, akik a szeretet szolgálatával közeledtek feléje. Ez ígéretnek számított, hogy aki őt keresi, és aki kitűnik a szeretet gyakorlásában, arra neki külön gondja van
A
feltámadást követő negyvenedik napon elbúcsúzott tőlük. Kiadta missziós
parancsát, majd szemük láttára felemelkedett és felhő takarta el földi szemek elől. Apostolai megértették, hogy visszatért
az Atyához. De hittek ígéretének, hogy megdicsőült állapotában, bár az Atyánál van, mégis velük marad a világ végéig és onnan tölti el Egyházát „felülről jövő erővel”, az egyháznak életet adó Szentlélekkel.
Jézus
egyháza a feltámadt Krisztus soha el nem fogyó, ki nem apadó kegyelméből él. Ez
adott erőt a vértanúknak és a számtalan szentnek és tanúságtevőnek. Ez tette
lehetővé, hogy az egyház képes legyen minden korban megújulni, mert benne a
feltámadott Krisztus ereje dolgozik.
Jézus
feltámadásával biztosítva van a győzelem a gonoszság fölött. Ez a hívő ember optimizmusának,
derűlátásnak, az alapja. Éppen ezért mi úgy szemléljük a világban és szűkebb
környezetünkben végmenő borzalmas és szörnyű eseményeket, mint amelyek nem véglegesek,
hanem elmúlnak. Isten belőlük hoz ki mindig valami újat, jobbat, előbbre vivőt.
Ezt a
képességünket annak köszönhetjük, hogy a keresztségben beletestesültünk Jézusba,
hiszen része lettünk az Ő titokzatos testének, az egyháznak.
„A keresztségben ugyanis
eltemetkeztünk vele együtt a halálba, hogy miként Krisztus az Atya dicsősége
által feltámadt a halálból, úgy mi is az élet újdonságában járjunk. Mert ha
halálának hasonlóságában egybenőttünk vele, úgy leszünk feltámadásában is.”[5]
Ez azt
jelenti, hogy feltámadásunk, hitünk szerint már elkezdődött azzal, hogy a
keresztség szentségében részesültünk. Éppen ezért húsvétkor, Jézus
feltámadásának ünnepén jó tudatosítani magunkban, hogy a
megkeresztelkedésünkkel részei lettünk a feltámadt Krisztusnak
A keresztség kezdettől fogva az
Egyházba való beiktatás szentsége volt. Azzal a hittel szolgáltatta ki az egyház történelme folyamán mindig, hogy Krisztus
testének tagjává teszi,[7] megjelöli a Szentlélek
pecsétjével, ami által bekapcsolja a hívőt a feltámadás misztériumába,[6]
Ennek köszönhetjük, hogy mi megkereszteltek rejtett módon ugyan, de már a megdicsőült Krisztus létezési módját hordozzuk,[9] aminek természetes folytatása, hogy az ő dicsősége a feltámadáskor külsőleg is megnyilvánul rajtunk, amikor annak az ideje elérkezik.[10]
Így talán érthető, hogy megkeresztelkedésünk
végtelen távlatokat nyitott meg előttünk. Sok szülő hozza gyermekét a
kereszteltetni. Nem keveseknek egyedüli indítéka „engem is megkereszteltek, ezt én is megadom
gyermekemnek.” Ennél többről van szó, sokkal többről.
Ahogyan
Pilinszky János fogalmazta meg
Egy egész
örökkévalóság
őrzi mindannyiuknak
sorsát;
rendíthetetlen, mint a
kőzet,
már nem is én ölelem
őket.[11]
Gyönyörű
képekben fogalmazzák meg a keresztség által kapott ajándékot, a feltámadt Krisztus életében való részesedést
az első 5 évszázad keresztény írói.
Jeruzsálemi
szent Cirill, a szent Mártonunk kortársa[12] szerint a keresztség a „a
lélek újjászületése, fényes öltözet, eltörölhetetlen pecsét, kocsi, mely az ég
felé visz, paradicsomi öröm, királyi ajtó, a fiúvá fogadás adománya”.[13]
Nazianzi szent
Gergely[14] szerint a keresztség „részesedés a fényben”, amely "az Isten adományai közül
a legelőkelőbb és legszebb”.[15]
És végül
had idézzem Túrmezei Erzsébet Húsvét hajnalán c. verséből
Húsvétkor, ha nincs
még húsvéti szíved,
a nagypéntekit vedd,
vedd és vigyed
könnyesen, aggódón,
búsan, amint van,
s keresd a Krisztust,
keresd a sírban!
Nem, úgysem fogod
megtalálni ottan.
Eléd fog állani
feltámadottan.[16]
Csak
keresd, mint az asszonyok, mint Péter és János, mint Tamás és a többiek. A
keresztség által képessé váltunk, hogy Isten elé állunk feltámadottan és részesedjünk
az ő életében.
okéatya
[1] Pilinszky
János: HARMADNAPON
[2] 1 Kor
12,14
[3] 1 Kor
15,20
[4] V.ö. Lk
24,42; ApCsel 10,41
[5] Rom
6,4-5
[6] Róm 6,4
[8] Jn 3,5
[9] V.ö. Kol
1,13; 2,13; Ef 2,5
[10] V.ö.
Róm 8,17; 2Kor 4,11; Kol 3,4
[11]
Pilinszky János Sírvers
[12] 317-387
[13] Magyar
Katolikus Lexikon keresztség szócikk
[14] 329-390
[15] u.o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése