A ÉV NAGYBÖJT 3.
VASÁRNAPJA
Szombathely
– Kálvária 2014. március 23.
Istenem, add, hogy ne ítéljek
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne ítéljek.
Ebben a
történetben nem történik semmi más, minthogy valaki vizet kér.
„Adj innom!”, mondta Jézus a délidőben vízért
jövő asszonynak Jézus. Az asszonynak, aki, mint kiderült, öt férfit fogyasztott
el, és a hatodik, akivel együtt él, az sem a férje. Ahol történt, ősi bibliai
hely. Jákob kútja, úgy ahogy az János evangélista leírta, az egyetlen mély,
természetes kút a környéken, és a kút helyére vonatkozó hagyomány egyértelmű és
határozott.[1]
„Adj innom!” A történetből nem derül ki, hogy
végül is ivott-e Jézus. De nem is ez a fontos. János evangélista, aki egyedül
jegyezte le az utókor számára erre nem tér ki. De kitér arra a gyógyító
beszélgetésre, amelyet Jézus az asszonnyal folytatott.
„Istenem, add, hogy ne ítéljek!” Sem a férjüket váltogató
asszonyokat, sem a nyilvános, sem a nem nyilvános bűnösöket, sem az
elsivatagosodott emberi kapcsolatokat. Már csak azért sem, mert, amint Saint-
Exupery a Kis herceg szájába adta a szavakat „az teszi széppé a sivatagot, mondta a kis herceg, hogy valahol egy
kutat rejt...”
Exupéry jól
ismert regényében, A kis hercegben. A pilóta már nyolcadik napja hiába próbálja
megjavítani a repülő elromlott motorját, vízkészlete fogytán van. A Kis Herceg
ötletére felnőttként azt gondolja, hogy képtelen vállalkozás vaktában elindulni
a határtalan sivatagban kutat keresni, de azért mégis elindulnak. Csendben
vándoroltak órákon át, lement a nap és felragyogtak a csillagok az égen. A kis
herceg egyszer csak azt mondta: „Néha a
szívnek is jó a víz.” Majd hozzátette: „Az
teszi széppé a sivatagot, hogy valahol egy kutat rejt.” Mivel a kis herceg
elaludt a fáradtságtól, a pilóta a karjába vette és így folytatta tovább útját,
mígnem hajnalra rábukkant a kútra. Amikor felhúzták a friss vizet, a kis herceg
így szólt: „Éppen erre a vízre szomjazom.
Adj innom.” S ekkor a pilóta megértette, hogy milyen vizet keresett a
gyermek. A kis herceg ajkához emelte a vödröt. Hunyt szemmel ivott. Olyan volt
ez, mint egy ünnep. Ez a víz más volt, több volt puszta italnál. A csillagok
alatti vándorlásból született. Olyan jólesett a szívnek, mint egy ajándék.”
Talán ez az
a víz, amit Jézus az „örök életre
szökellő forrás”-nak nevez.
Ez pedig
nem a H2O, a két rész hidrogén, egy rész oxigén, amelyet mi is fogyasztunk,
amelyben mi is fürdünk, mosunk... Az a víz, amely után már nem lehet
megszomjazni.
A lélek
örök szomjúságát oltó vízről van itt szó.
A szeretet
utáni szomjúságról, a megértés utáni szomjúságról, a békesség utáni szomjúságról,
az elfogadás után szomjúságról, a védettség utáni szomjúságról… Ezt helyezi
kilátásba Jézus „aki abból a vízből
iszik, amelyet én adok, az nem szomjazik meg soha többé.”
Mit is
adott Jézus?
Értelmet a
földi életnek. Kinyilvánította, hogy az Isten szeret bennünket. Kilátásba
helyezte, hogy megossza velünk az ő örömét. De az még odébb van. Addig is
folyamatosan faragni, formálni kell a jellemünket. Mert ugye folyamatosan csak
ítélünk, bírálunk. Csupán azért, mert a felszínt látjuk, és nem a lényeget.
Ilyenkor sóhajtsunk fel, valahogy így:
Istenem, add, hogy ne
bíráljak:
Erényt, hibát és
tévedést
Egy óriás összhangnak
lássak –
A dolgok olyan
bonyolultak
És végül mégis
mindenek
Elhalkulnak és kisimulnak
És lábaidhoz együtt
hullnak.
Mi olyan együgyűn
ítélünk
S a dolgok olyan
bonyolultak.
Délidő
volt. Jézus elfáradt. Leült. Ahogy Aranyszájú Szent János mondta: "nem egy trónra, se nem párnára, hanem
egyszerűen a földre", Jákob kútja mellé. Amíg pihent, egy szamariai
asszony jött vízért.
Jézus már a
kútnál volt, amikor az asszony megérkezett. Isten mindig az első, Ő az, aki vár
ránk, vagy bennünket megtalál. Mindig a legjobbkor. Az Úr találta meg Zakeust,
nem pedig Zakeus az Urat. Ő találta meg Pált a damaszkuszi úton, amikor még Pál
nem is kereste Őt. Figyeljük meg azt is, hogy a szamariai asszony egyedül
érkezik a kúthoz. A többi asszony bizonyára megvetette könnyelmű erkölcsei
miatt, és nem akarnak vele együtt lenni. Ezért is ment a kútra délidőben,
amikor senki sem szokott vízért menni. Majd csak este.
Jézus nem
finnyás a kapcsolatok terén. Mondták is rá, hogy a „vámosok, az utcanők és mindenféle
bűnösök barátja”. Nem a bűnös állapotot akarta legalizálni, hanem ki akarta
hozni onnét az embert. A mocsárba süllyedő ember sem tud magán segíteni. Isten
pontosan tudja, hogy a bűn mocsarába süllyedt ember sem tud a maga erejéből
kijönni.
Pál sem
tudott volna, Zakeus sem tudott volna, Máté a vámos sem tudott volna, Péter sem
tudott volna…
A nagyböjti
szent idő lehet akár az az alkalom is, amikor Jézus keresi az alkalmat, hogy
találkozzon velünk. El kell menni a magunk Jákob kútjához. Lehet ez egy jól
megélt nagyböjti kegyelmi pillanat, egy komoly felkészülés után elvégzett
szentgyónás, a józan eszünkre hallgatás. Isten lehetőségei végtelenek. Mindig
megtalálja, és megérinti életem azon pontjait, ahol legnagyobb szükségem van
rá. Felkínálja az élő vizet, amely az örök életre szökellő vízforrás.
Istenem, add, hogy
minél halkabb legyek –
Versben, s mindennapi
beszédben
Csak a szükségeset
beszéljem.
De akkor szómban súly
legyen s erő
S mégis egyre inkább
simogatás:
Ezer kardos szónál
többet tevő.
S végül ne legyek más,
mint egy szelíd igen vagy nem,
De egyre inkább csak
igen.
Mindenre ámen és igen.
Szelíd lepke, mely a
szívek kelyhére ül.
Ámen. Igen. És a
gonosztól van
Minden azonfelül.[2]
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése