A
ÉV NAGYBÖJT 1. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2014. március
9.
Jézus
életében semmi sem történt véletlenül. A megkísértése sem. A szentírásmagyarázók abban látják ennek a lényegét, hogy Jézus emberi agyában világosan
meg kellett fogalmazódnia, hogy valójában ki is ő? Mi a küldetése? A konfliktus
gyökere Jézus messiási elképzelései és kora messiási elképzelései
között feszülő ellentétekben keresendő.[2] Vagy elfogadja a Keresztelő János
szerinti ítélő, büntető Messiást, miszerint „a
fejsze már a fák gyökerén van: Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, amely nem
terem jó gyümölcsöt”, vagy a vigasztaló és szabadító, a másokért
szenvedő messiás szerepet fogja vállalni. Minden
bizonnyal ennek eldöntésére „a Lélek a
pusztába vitte Jézust, hogy az ördög megkísértse.”
Embertől tanácsot
nem kérhetett. Küzdelemében hárman vannak, Jézus, a Lélek és a kísértő. Nincs
ebben semmi különös, hiszen Pál apostol azt írta, hogy Jézus „hozzánk hasonlóan mindenben kísértést
szenvedett”[3] Küldetésének
megtalálása is a kísértések kereszttüzében született meg.
Úgy tűnik,
hogy ebben a történetben Jézus és a sátán látványos összecsapásáról van szó. Ki ez a sátán? Erről szeretnék ma néhány gondolatot elmondani. Madách Az ember tragédiája első színében a „tagadás ősi szelleme”- nek mondta, szájába adva a szót„egy talpalatnyi föld elég nekem, hol
a tagadás lábát megveti”.[4]
Máté evangelista görög szóval diabolosznak, magyarul vádlónak, rágalmazónak, közismert nevén ördögnek
nevezi. Nem mitológiai
és nem szimbolikus alak, jóllehet a szerepét a Szentírás a régi mitológiai
világkép eszköztárával írja le.[5] Ő a bukott angyal, aki szabad
elhatározásából lázad az Isten ellen. A gonoszság, a bűn és a kárhozat
megszemélyesítője. Teremtmény. Ennek okán Isten hatalma alatt áll. Eredetileg jónak teremtetett, de személyes bűne
miatt elbukik. Erről Jézus így tett tanúságot „Láttam a sátánt: mint a villám, úgy bukott le az égből”.[6] Tevékenysége szoros
kapcsolatban áll az emberi bűnnel és a szenvedéssel.[7] Célja, hogy az embert is
abba a kárhozatba vigye, melyet ő szabad akarattal választott. Ennek érdekében kísértéseivel,
fondorlataival mindent megtesz azért, hogy az embert csapdába csalja csak
azért, hogy Isten előtt vádolhassa.
Az
Újszövetség három különböző fogalmat használ a jelelölésére. A sátánt, amely a 34-szer, az ördögöt, amely 37-szer, a démont, amely 63-szor fordul elő.
Ez utóbbit magyarra rendszerint a
tisztátalan lélekkel vagy
gonosz lélekkel kifejezéssel fordítják. Összesen 134 alkalommal.
Ez is jelzi, hogy az ördög állandóan küzd Jézussal, aki Isten erejével mindig győz
a sátáni ármányok felett. Az ármány jelentése pedig, mint ismeretes „ravaszul gonoszat forraló, alattomosan fondorkodó”[8]
Figyelemre
méltó az is, ahogyan a sátánt, az ördögöt, a démont Jézus a különböző helyzetekben nevezi. A
Máté evangéliumában az ördögöt az „ellenség”[9]
-nek, a „gonosz”[10]
-nak, a János evangéliumában „evilág
fejedelmé” -nek mondja, aki, ugyancsak
Jézus szavaival „kezdettől gyilkos”, aki
a „hazugság atyja.”[11]
Szent Pál: „e világ istené”[12]
–nek mondta. Ugyancsak Pál és a
Jelenések könyve[13]
Ádám és Éva bűnbeesésében szereplő őskígyóval azonosítja.
Kísértő
hatalma azon alapszik, hogy mint szellemi teremtmény természetes képességét nem
veszítette el. Ennek okán lehetősége van arra, hogy a gondviseléstől megengedett
határok között gyakorolja hatalmát.
Viszont jó
tudni, hogy az ördög kísértő ereje nem kényszerítő, és ezért nem veszi el az ember erkölcsi felelősségét, mert a kegyelem állandóan rendelkezésünkre áll.
A történelem
folyamán néha divattá erősödött a démonhit, főleg a 13. - 14. század
fordulóján, s ebben jelentős része volt a germán mitológiának, amely a vallási mondák,
hitregék világa. Ez az ördögöt állati formában, keveréklényszerű
összetételekben mutatja, emberi alak lólábbal, farokkal és szarvakkal. A
mitológia szerint, hogy az egyes személyek, pl. a boszorkányok, hatalmat
kaphatnak tőle, és akik a mások megrontására szövetkezhetnek vele, vagy éppen vallásos
kultusszal hódolnak előtte amit sátánizmusnak neveznek.[14]
Jó oka lehetett VI. Pál pápának, hogy a sátán
fogalmát teológiailag tisztázza. 1972. 11.
15-i általános kihallgatáson mondott beszéde az ördög működéséről határozott tanítást adott. Ebből idézek néhány
gondolatot. Az emberiség történetét tanulmányozva „rábukkanunk a bűnre, az emberi szabadság eltorzítására,… és utána, a
maga helyén, egy sötét alakra, az ördögre…”
Majd így
folytatta „a gonoszság nemcsak valaminek
a hiánya, hanem egy tevékeny lény, egy élő, szellemi valóság, aki torzzá lett
és másokat is eltorzít. Az ördög ott
van az emberiség első szerencsétlenségének eredeténél. Ő az első számú
ellenség, a mindenkit felülmúló kísértő. (...) Ő az alattomos és ravasz bűvölő,
aki érzékeinken, képzeletünkön, érzékiségünkön, eszményi elgondolásainkon vagy
rendetlen társas érintkezéseinken keresztül megtalálja a lelkünkbe vezető utat,
hogy veszélyes módon félrevezessen, miközben tetteti, hogy amit ajánl, az
megegyezik testi vagy szellemi igényeinkkel és mély, ösztönszerű vágyainkkal.”[15]
J.
Ratzinger még bíboros korában írta Párbeszéd a hitről c. könyvét, amelyben így
fogalmazott: „Ha kialudna Krisztusnak a
megváltó fénye, a tudomány és a technika ellenére belesüllyedne a világ a
terrorba és a kétségbeesésbe. Épp elég jele van annak, hogy visszatérnek az
okkult erők, (a rejtett tudásba vetett hit) és egy szekularizált[16]
világban terjednek a sátánkultuszok.”[17]
Ez a kemény
valóság.
De jó
tudnunk azt is, hogy Isten kegyelme nélkül az ember nem lehet győztes a
sátánnal vívott harcban. Egyszerűen azért, mert nem vagyunk vele egy
súlycsoportban. Mintha egy óvodás akarnak megküzdeni a nehézsúlyú bokszbajnokkal.
Nem véletlenül szőtte be Jézus a Miatyánkba, annak is az utolsó kérésébe „ne vígy minket a kísértésbe, de szabadíts
meg a gonosztól”.
Végül megosztok
Önökkel néhány irodalmi idézet, amely csupa leszűrt bölcsesség. Gárdonyi Géza szerint: A gyűlölet az ördög mérge. A
tökéletességre törekvő ember nem engedi belecsöppenjen a szívébe (mármint a
gyűlölet mérge).
Popper
Péter szerint „a félelem az ördög
varázsfazeka.”
Kosáry
Domokos, az MTI egykori elnöke szerint „Az
indulat olyan ördög, amit nagyon könnyű életre kelteni, és nagyon nehéz
megfékezni.”
A rítus c.
filmben hangzik el: „Mondja, egy betörő
felkapcsolja a villanyt, miközben épp kirabolja? Nem. El akarja hitetni, hogy
nincs is ott. Mint az ördög. Neki az a jó, ha nem hisznek benne.”
És végül
egy idézet Dosztojevszkij orosz írótól: „Itt
(a földön) az ördög harcol az Istennel, és az emberek szíve a csatatér.”
Hát igen.
Jó ezt tudni. De jó tudni azt is, hogy „ahol eláradt a
bűn, ott túláradt a kegyelem” (Róm 5,20).[18]
Isten lényege a szeretet. Ez viszont már tabu a sátán számára. Ide nem hatolhat
be. Ahol az emberi kapcsolatokban kölcsönös szeretet van, az az ördög számára a
bevehetetlen bástya.
okéatya
[1] Mt 4, 3
[2] Mt 1,1
[3] Zsid
4,15
[4] Madách
Ember tragédiája 1. szín
[5] V.ö.
Magyar Katolikus Lexikon ördög szószikk
[6] Lk 10,18
[7] V.ö.
Magyar Katolikus Lexikon ördög szócikk
[8] http://www.kislexikon.hu/armany.html
[9] Mt 13,39
[10] Mt 13,
29
[11] Jn 12,31;
[12] 2Kor
4,4
[13] 2Kor
11,3 és a Jel 12,9
[14] V.ö.
Magyar Katolikus lexikon ördög szócikk
[15] Az
idézetet a MKL ördög szócikkben találtam
[16] A
társadalom egészének mindennapi életéből egy adott vallás és egyház szokásainak
kiszorulását, vagy inkább elkülönülésének folyamatát jellemzi.
[17] Az
idézetet a MKL ördög szócikkében találtam
[18] Róm
5,20
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése