Szombathely
- Kálvária 2014. 04. 17.
A szent
három nap. Így nevezi egyházunk, nagycsütörtököt, nagypénteket és a
nagyszombatot. Mindhárom napon mély értelmű szertartásokkal éljük húsvét igazi
tartalmát: Jézus Krisztus szenvedését, halálát és föltámadását, amely az
emberileg érzékelhető események felidézésével bekapcsolódást enged Istennek
csodálatos megváltói művébe. Isten
misztériumának leszünk részesei, amelyben benne van Jézus halála és
föltámadása, szenvedése és megdicsőülése.
Ma
nagycsütörtökön a világegyház minden püspöki székesegyházában, minden plébánia
templomában az esti szentmise keretében valamiképpen részesei leszünk az utolsó
vacsorának és Urunk vérrel verítékezésének és elfogatásának.
Ez az a
pillanat, amikor „Jézus tudta, hogy
elérkezett az óra, amikor a világból vissza kell térnie az Atyához…”[1]
Ám még van néhány fontos tennivalója. A Sátán is látta, hogy elérkezett a
pillanat a döntő csatához, ezért, úgy gondolva, hogy van még egy esélye. Ezért „fölébresztette az áruló Júdásnak, Simon
fiának szívében a gondolatot, hogy árulja el.”[2]
A nép
vezetői sem tétlenkedtek „A főpapok és az
írástudók keresték a módját, hogyan ölhetnék meg”,[3]
Jézus
tudatában volt annak is, hogy a Sátán vereséget szenved ott, ahol a kölcsönös szeretet
van. A lábmosás eseményével példát ad tanítványainak, hogy ők is hasonlóképpen
cselekedjenek. A kölcsönös szeretet lesz az a védőpajzs, amelyet Isten von
köréjük és mindazok közé, akik tanításukat elfogadják és a kölcsönös
szeretetben élnek. A versengés, az egymás kritizálása, a kifogáskeresések
helyett, figyeljenek egymásra és keressék az alkalmakat, hogyan is mutathatnák
meg egymás iránti szeretetüket.
Jézus
tudta, hogy amire tanította őket az már ott van az agyukban, de még nincs ott a
szívükben. A leckét fel tudják mondani, ám a kritikus helyzetekben mégsem
tudnak a legmegfelelőbben dönteni. A Kölcsönös szolgálatra tanító élményt és
tapasztalatot adott nekik azzal, hogy ők az Úr és a Mester, megalázta magát,
tette a rabszolga munkáját és megmosta a lábukat.
A búcsúbeszéde,
amely ezután hangzott el, és az azt követő, az utókor által főpapi imának
mondott párbeszéd az Atyával, Jézusnak szíve mélyéből fakadt fel, őszintén,
tisztán, mélységesen mély Isten és emberszeretetből.
Ha
megtehetik, és miért ne tehetnék meg, vegyék elő ezekben a napokban a
szentírást, keressék meg János evangéliumának 13 – 17. fejezeteit és olvassák
azt elmélyülten áhítattal. Szívják magukba a szavakat, Jézus végrendeletének
Isten természetfeletti világában gyökerező gondolatait.
Mindez
vacsora közben történt…
Ez a
vacsora történelmet idéző vacsora volt. A választott nép történetének azt az
eseményét idézte föl, amikor Isten csodálatos ereje kiszabadította őket a 400
éves egyiptomi rabszolgaságból. Ezt ünnepelték előírt módon családonként,
elfogyasztva a rabszolgaságot idéző keserű salátát, a kovásztalan kenyeret, és
a szabadulást jelentő öröm borát. Jézus számára ez volt az a vacsora, amelyről
az mondta „vágyva vágytam rá, hogy ezt a
húsvéti vacsorát elköltsem veletek, mielőtt szenvedek.”[4]
Majd
vacsora közben a kenyeret vette kezébe, hálát adott, megtörte és odanyújtotta
nekik ezekkel a szavakkal: „Ez az én
testem, amelyet értetek adok. Ezt tegyétek az én emlékezetemre. Ugyanígy a
vacsora végén fogta a kelyhet is, és azt mondta: „Ez a kehely az újszövetség az én véremben, amelyet értetek kiontanak.[5]
Mindezeknek a világ végéig történő megismétlését újra és újra apostolaira
bízta „ti is ezt tegyétek az én
emlékezetemre.”[6] Ennek a parancsnak
teszünk eleget nap, mint nap a szentmise bemutatásával, amikor Jézus testévé és
vérévé lényegül a pap szavára a kenyér és a bor.
Ezzel
biztosította számunkra a mesterünk, hogy ne csupán a szavak, a tanítások, az
események leírása maradjon meg számunkra, hanem ő maga is, mint jelenlévő
szentség, a lélek tápláléka, személyes találkozás vele a végtelen és örök
Istennel.
Emlékezzünk
tovább…
A vacsora
után énekelve kimentek az olajfák hegyére. „Ezután
kiment, és szokása szerint elindult az Olajfák hegyére. A tanítványok is
elkísérték.[7]
Az Olajfák ágán égi
árnyak ülnek,
a madarak lombok közé
menekültek,
csend honolt a földön,
nyugalom az égen,
csak Isten Fiának
szomorú szívében
volt a bánat ébren.[8]
Itt éli át a
tökéletes magányt és elhagyatottságot. A másnap szörnyűségeitől való félelmében
„halálfélelem kerítette hatalmába, és még
buzgóbban imádkozott. Verejtéke, mint megannyi vércsepp hullott a földre.[9] Ebben a nehéz órában
tanítványai szemére álom nehezedett, bizonyára nem véletlenül. Ettől kezdve
Jézus nem számíthat emberi segítségre, magára marad, egyedül kell megvívnia
szörnyű harcát. Valahogy úgy, ahogyan Dsida Jenő erdélyi költő fogalmazott a
Nagycsütörtök c. versében.
Tompa borzalom fogott
el, mély állati félelem.
Körülnéztem. Szerettem
volna
néhány szót váltani
jó, meghitt emberekkel,
de nyirkos éj volt, és
hideg sötét volt....
Péter aludt, János
aludt, Jakab aludt,
Máté aludt, és mind
aludtak....
Kövér csöppek indultak
homlokomról,
és végigcsurogtak gyűrödt
arcomon....
Mindenben
hasonló lett hozzánk, olvassuk Szent Pálnak a zsidókhoz írt levelében. A földi
életből való elmenetel magányában is. Tette ezt azért, hogy példát hagyjon
nekünk, és minden nehéz emberi helyzetben, még buzgóbban imádkozzunk. Ezt az
imát senki sem mondhatta el Jézus helyett. Helyettünk sem imádkozhat senki,
amikor bármiféle, de leginkább a halálfélelem tölti a lelkünket. Értünk
imádkozhatnak, ami rendjén való és jó, helyettünk nem.
Gyakorolni
kellene ezt, hogy amikor majd elérkezik földi létünk utolsó pillanata, itt
elkezdett, és odaát folytatott imával álljunk a mindenható és irgalmas Isten
színe elé.
Majd
elkövetkezett az a pillanat is, amikor durva kezek elszakították barátaitól,
minden földi kötöttségtől. Ettől kezdve egyetlen kapaszkodója maradt, amely
Jézusnak egész földi élete folyamán állandó kapaszkodó volt, a végtelen bizalma
az Atyához.
Ma a
liturgia ünneplésében elkezdődik valami, ami folytatódik holnap és holnapután.
Az elitéltetés, a keresztre feszítés, az eltemettetés harmadnapon a feltámadás.
Lélekben
lépjünk Mesterünk nyomába! Gyakoroljuk a fele való létet a szenvedésben, hogy
vele maradhassunk Isten csodálatos világában is.
okéatya
[1] Jn 13,1
[2] Jn 13,2
[3] Lk 22,2
[4] Lk 22,15
[5] Lk
22,19-20
[6] Lk 22,19
[7] Lk 22,39
[8] Túrmezei
Erzsébet
[9] Lk 22,44
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése