Szombathely – Kálvária 2013.
november 3.
A Vatikán
hatalmas épülettömbjében található a Sixtusi kápolna, amelynek neve az építtető IV.
Sixtus pápára utal. Itt látható Michelangelónak mintegy 540 m2-es óriási
freskója. Ennek egyik jelenete Ádám teremtése. Az éppen megteremtett, tökéletes
emberi testtel rendelkező Ádám erőtlen karmozdulata éles ellentétben áll az Úr
dinamikus mozdulataival, erőteljes karmozdulatával, amint erőt ad az első
embernek. Akár ezt a címet is lehetett volna adni: az Isten erőt adó érintése.
Érintés…
Emberi érintése… Isten érintése…
Ez a három
fogalom sűrűsödött bennem, amikor újra és újra elolvastam az Isten kegyelmi
érintésének csodáját, Zakeusnak, a pénzembernek a változását.
Már az
emberi érintésnek is ereje van.
„Az érintés a szeretet egyik legerősebb
megnyilvánulása, amely legyőzi a gátlásokat és megerősíti a kapcsolatokat! Az
érintés megváltoztatja a fizikai és érzelmi állapotunkat és érzékenyebbé teszi
az embereket a szeretetre! Az érintés meggyógyítja a testet és felmelegíti a
szívet.”[1]
Nyitrai
Erika Az érintés hatalma c. könyvének fülszövegében írta Dr. Bagdy Emőke pszichológus.
„Az olvasó ezeken az oldalakon az érintés csodáival találkozhat. A tudományos
kutatásoknak köszönhetjük a ráeszmélést: az emberi érintés teremtő és életben
tartó szükségletünk, olyan, akár a lélegzetvétel. Adás és kapás kölcsönössége
rejlik minden érintésben, azt nyered vissza rögvest, amit te nyújtottál másnak.
Például erősíted az immunrendszerét, de a magadét is, örömhormon-termelést
indítasz a másikban, de magadban is.”[2]
Ha az
emberi érintés ennyire hat a másik személyre, akkor az isteni érintés, a
kegyelem csodákra képes.
A költő
végtelen finomságával fogalmazza meg Ady Endre ezt a tényt Az Úr érkezése c.
versében:
Mikor
elhagytak,
Mikor
a lelkem roskadozva vittem,
Csöndesen
és váratlanul
Átölelt
az Isten.[3]
Zakariás
története az isteni ölelés - érintés kézzelfogható bizonyítéka. A 250 m-rel a
tengerszint alatt elhelyezkedő Jerikó a Föld legmélyebben fekvő lakott
települése. A világ egyik legrégebbi városaként tartják számon az ősi, mintegy
12 évezredes történetével, kereskedelmi és karavánutak mentén, a Jordán
gázlójánál létrejött települést.
Jézus utolsó
útján Jeruzsálem felé ebben a városban hívatja meg magát vendégségbe, nem is
akárkihez, a vámosok és adószedők főnökéhez, Zakeushoz. A tömeg felháborodása
természetes, hiszen Zakeust a törvénytisztelő közvélemény a nyilvános bűnösök
közé sorolta. A jogos emberi logika szerint Jézusnak, mint prófétának ismernie
kell a törvényt, amely tiltja az érintkezést a nyilvános bűnösökkel.
Csakhogy
Jézus egész földi tevékenysége nem az emberi, hanem az isteni logika szerint
működött. Itt van mindjárt, ahogyan Zakariás megszólítja Jézust: Uram! Ez a
magyar nyelvben nem jelent semmi különöset. Minden férfit uramnak illik szólítani.
Amit a szentírás uram szóval fejez ki az mást jelentett akkor. Megnéztem a
görög eredetit, ahol Küriosz áll. Hogyan is fohászkodunk bűnbánóan a szentmise
elején? Uram, irgalmazz! Görögül kyrie eleison! A küriosz a bibliában az Isten
megszólítása.
Azzal, hogy
Zakeus Küriosz-nak szólítja Jézust, elismeri isteni mivoltát, ami számára az
üdvösség kezdete. A megszólítás azt látszik bizonyítani, hogy Zakeust
megérintette Jézusban az Isten jelenléte. Ennek hatására ment végbe benne egy
csodálatos változás, aminek eredménye lett az osztás. „Íme, Uram, vagyonom felét a szegényeknek adom, és ha valakit valamiben
megcsaltam, négyannyit adok helyette.” [4]
Emlékszünk
még ugye a múlt vasárnapi evangéliumra, az eltérő módón imádkozó farizeusra és
vámosra és ez utóbbi „megigazultan ment
haza”[5] Vagy jobb latorra, aki még aznap részese lehetett a mennyei
örömöknek. Csupa lenézett és megvetett emberek, akik felismertek valamit.
Kinyílt a szívük, szemük az Isten közeledésére, az Isten kegyelmi érintésére.
Ugyanaz
történt mind a hárommal. Az alázatosan imádkozó vámossal, Zakeussal és a jobb
latorral. Mivel megérintette őket a kegyelem és ők erre érzékenyek voltak,
ahogyan a teológia nyelvezete fogalmaz: megigazultak.
Mit jelent
ez a fogalom? A megigazulás
„Az ember igazzá válása Isten előtt.”[6]
De jó tudni azt is, „hogy az ember annyiban megigazult,
amennyiben Krisztushoz tartozik”.[7]
A felnőtt ember
„a hit, remény, szeretet, bánat és a
keresztség vagy. a bűnbánat szentsége által válnak megigazulttá”.[8]
Zakeus
hitt, és cselekedett. A hit, Isten jelenlétének a megtapasztalása és az abból
fakadó cselekedet összetartoznak. Joggal mondhatjuk, hogy a megigazulás
folyamata akkor lesz teljes, ha kegyelem, Isten érintése, kiváltja a hitet, a
hit pedig az Isten akarata szerinti cselekvést.
ÉRINTÉS
Nem földindulásban,
hangos zivatarban,
sziklát hasogató
zúgó szélviharban,
nem perzselő tűzben,
láng-csipkebokorban,
de halk, szelíd szóban
érint meg az Isten.
hangos zivatarban,
sziklát hasogató
zúgó szélviharban,
nem perzselő tűzben,
láng-csipkebokorban,
de halk, szelíd szóban
érint meg az Isten.
És mindenkit másképp:
Kit gyermekkorában,
mint a kis Sámuelt
az Úr templomában.
Kit munkája közben,
fogva ekeszarvát,
miképp a próféta
hallja elhívását.
Kit betegágyában,
börtön cellájában,
roskadó gyászában
ölel át az Isten.
Kit gyermekkorában,
mint a kis Sámuelt
az Úr templomában.
Kit munkája közben,
fogva ekeszarvát,
miképp a próféta
hallja elhívását.
Kit betegágyában,
börtön cellájában,
roskadó gyászában
ölel át az Isten.
De téged is szólít,
ki e verset hallgatod,
szelíd, hívó hangját
te is meghallhatod.
Talán egy Igében
váratlanul, csendben
érinti meg lelked,
s gyújt tüzet szívedben.
Mert szeret az Isten![9]
ki e verset hallgatod,
szelíd, hívó hangját
te is meghallhatod.
Talán egy Igében
váratlanul, csendben
érinti meg lelked,
s gyújt tüzet szívedben.
Mert szeret az Isten![9]
okéatya
Fogadjátok Őt vissza a szívetekbe és örök békére leltek!
VálaszTörlés