2015 B ÉV KARÁCSONY
2. VASÁRNAPJA
Szombathely – Kálvária 2014.01.04.
„S az Ige testté lett,
és közöttünk élt.”[1]
A négy evangélista közül Lukács és János sajátos bevezetőt
írt az evangéliuma elé. Lukács leírta, hogy ő gyűjtő munkát végzett, amikor részletesen
utána járt mindazoknak, amelyek a názáreti Jézussal kapcsolatban fellelhetők
voltak. Szent János viszont írt az evangéliuma elé egy csodálatos prológust,
amely olyan, mint egy ünnepélyes zenekari nyitány. Ezt olvastam fel.
A prológus 18 versből áll, amelyben Isten önmagát tárja fel.
Feltárja szóban, de feltárja testbeszédben is a megtestesült 2. isteni személy
által.
Egy alkalommal Fülöp kérte Jézust, hogy mutassa meg nekik az
Atyát, akiről oly sokszor és oly nagy szeretettel beszélt. A válasz meglepő
volt.
„Fülöp, aki engem lát, az Atyát is látja.”[2] Eszerint Jézus megnyilatkozásaiban, gesztusaiban, tekintetében a Mennyei Atya irántunk való szeretete tükröződik vissza. Ahogyan mi, emberek feltárjuk magunkat azzal, amit mondunk, és mi több, azzal, amit teszünk nemcsak szóban, hanem a testünk nyelvén is, ugyanúgy mutatta meg önmagát Isten, Jézus cselekedetekben és beszédeiben.
Benne Isten dicsősége, jelenléte, és örök szeretete öltött
testet. Különösen tetten érhető ez a 14. versben „az Ige testté lett, és közöttünk élt.” Amit a magyar szöveg így
fordít „közöttünk élt”, a görög
szövegben az olvassuk, hogy az Ige "fölverte
sátrát" közöttünk. Valószínűleg utalás ez arra, hogy Isten az
egyiptomi fogságból az ígéret földjére történő vándorlás folyamán, szó szerint „felverte a sátrát.”[3]
A mai evangéliumnak erről a félmondatáról szeretnék néhány
gondolatot megosztani, „és közöttünk élt”,
avagy ahogyan a már idézett görög szöveg mondja „fölverte a sátrát közöttünk”.
Tényleg fölverte a sátrát közöttünk? Tényleg itt lakik az
emberek fiai között?
Első pillanatra úgy látszik, hogy nem.
Rab Zsuzsa költőnőnek van egy érdekes Miatyánk c.
parafrázisa.[4] Verse
szemlélteti azt a mocskot, amit az ember teremtett magának. Ebből idézem az
első sorokat:
Mi Atyánk! Ki vagy a
mennyekben!
Ott vagy, igen, de jönnél egyszer le a földre, lépdelnél végig
közöttünk, lehelne rád nyirkos kapuboltok szemétszaga, néznél be udvari
ablakokon a szobákba, ahol feldöntött pálinkásüvegek közt egy pontra merednek
az asszonyok!
Ha közénk jött, ha közöttünk lakik, miért hagyott minden annyiban?
Miért maradt üres az éhezők hasa? Miért nem szűnt meg a gyűlölet, nem veszett
ki a harag, nem nyelte el a történelem mérhetetlen bendője a háborúkat? Mintha
mindezek újjá születnének nemzedékről, nemzedékre.
Hogyan férnek össze ezek a szörnyűségek a végtelenül jó és
az ember javát akaró Istennel, aki „közöttünk
lakik”. Hogyan bírja ki ezt az állapotot? Miért nem veszi a sátorfáját és
menekül innét, oda vissza a mennyországba?
Van egy furcsa magyar szólás: „Na, akkor majd megtudod, hogy hol lakik az Úristen!” Ellentmondásos,
mert arról szól, hogy ahol az Isten lakik, ott szörnyűségek történhetnek, ha
valaki oda kerül. Eszerint az Ur Isten köztünk lakása nem az örömteli
mennyországról szól, főleg nem arról, hogy Jézus közel hozta volna hozzánk
közöttünk lakásával az Isten országát. Pont az ellenkezőjét, valami negatívat,
félelmetest jelent. Érdekelt, hogy milyen szövegkörnyezetben lehet ezt a
szólást olvasni, ezért rákerestem a neten. Ezeket találtam egy csevegő
programban:
- Gyere a motorral, a 31-es útra meleg fronti hatásban. Majd
megtudod, hogy hol lakik az Úristen.
Vagy egy másik hozzászólásban:
- Mi az, hogy a falu "nagy
részét már cigányok uralják"? Ha első kézből szeretnél információkhoz
jutni, akkor költözz le egy ilyen helyre és élj ott egy ideig. Akkor majd megtudod, hogy hol lakik az
Úristen...
E mögött egy kifordított istenképzet áll, teljesen hamis kép
Istenről, vallásról, hitről.
Akármilyen furcsa, de Isten Jézus által beköltözött egy
ilyen helyre, sőt, még ilyenebbre is.
Hova jött el Jézus? Az evangéliumok szerint nem palotában,
hanem állatok között, szalmán, jött a világra. Nem elegáns villában, hanem
rongyos istállóban lakott! De sokszor még ott sem, mert 3 éves tanító útján
bizony felvállalta hajléktalanság létformáját. Ő maga vallott erről „rókáknak van barlangjuk és az égi
madaraknak van fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania."
[5]A keresztúton
még mélyebbre jutott. Legutolsó elítéltként hurcolta a gyalázat fáját, gúny tárgyává
tette önmagát, és ott kilehelte a lelkét…
Igaz, hogy néha felvillantotta annak a világnak a
ragyogását, ahonnét jött, de nem a maga örömére, hanem társainak bizonyságul. Történt
ez a Tábor hegyen, ahol Péter nagy örömében öröklakást akart építeni. Mindezzel
jelezni kívánta, honnét jött és hova hívta meg az embert.
Változott-e valami azóta, hogy állítólag „felverte közöttünk a sátrát”?
Hát igen! Változott, már annak, aki érzékelni tudja ezt a
fajta változást. Megtanított arra, hogyan éljünk, hogy eljussunk oda, ahol az
Úristen lakik. Ami nem azonos a magyar mondásban szereplő félelem helyével.
Megadta a lehetőséget, hogy
más szemmel nézhetünk önmagunkra, és arra világra, amelyben élünk. A
gyűlölködőkre, a haragosokra, a bosszúállóra és minden iszonyatosra, ami a
világban van.
Változik ettől valami? Valami igen, de nem az, amit első
pillanatra bárki gondolhatna. Nem a világ változik, hanem te és én
változhatunk. Neked, nekem, csak saját magunk fölött van hatalmunk. Csak saját
magunkon tudunk változtatni. Megadta, tiszteletben tartva a szabad akaratunkat
az önmagunk megváltozásának a lehetőségét.
A mindenség elmélete
c. angol filmben hangzott el, amely műfaját tekintve életrajzi dráma:
„A civilizáció hajnala
óta az emberek sóvárogtak megérteni világunk alapvető törvényeit. Van valami
különleges az univerzumunk határaival kapcsolatban. És mi lehetne különlegesebb,
mint hogy nincsenek határai? Ezért nem lehet határa az emberi igyekezetnek sem.
Mind különbözőek vagyunk. Bármily rossznak tűnjék is az élet, mindig lehet egy
célunk, amit sikerre vihetünk... amíg élet van, remény is van.”[6]
Közelebb visz a tisztábban látáshoz egy Müller Péter idézet:
„Lelkünk úgy működik,
mint az örvény. A szélén veszedelmesen kavarog, ott a sok szemét, és fölkavart,
iszapos rossz gondolat, negatív érzés, szorongás és félelem - de a legközepén
csend van és nyugalom. És biztonság. Itt lakik az igazi valód. És itt van az
öröm forrása is.”[7]
Itt érhető tetten a közöttünk lakó Isten, az életben, a
reményben, valahol az élet „legközepén”.
Aki lakik valahol, arra rá lehet nyitni az ajtót. Az Istenre
is. Mert Istenre nyíló ajtó a templomajtó, meg a gyóntatószék ajtaja. A
közöttünk lakó Isten házát nagy ívben el lehet kerülni, lehet tudomást sem
venni róla. De itt van, akár akarjuk, akár nem. Ettől kezdve megnyílhat a
végtelen lehetőségek tárháza. Erre a valóságra, a közöttünk lakó Istenre nyithatják
meg a szemünket az advent, a karácsony, és nyitja meg majd a nagyböjt, a
húsvét, a pünkösd, nyithatják meg a vasárnapok. De megnyithatják a csendes hétköznapok,
a meghitt találkozások, a békés együttlétek, az apró örömök, meg sok minden más
is.
Ha megnyílik az a belső szem, amely felfedezheti azt a
csodálatos valóságot, amit eddig nem látott, közöttünk lakik az Ige, benne közöttünk
lakik az Isten. Mert a világban itt volt, itt van és is lesz mindig az Ige.
Csak rá kell nyitni az ajtót. Ezt senki nem teszi meg
helyettünk. Ez mindenkinek saját lehetősége és feladata. Érdemes próbát tenni.
okéatya
[1] Jn 1, 14
[2] Jn 14,9
[3] V.ö.
Szegedi bibliakommentár Szent János evangéliuma
[4] Egy
kifejezés több szóval való visszaadása. Hozzámondás, kifejtés, körülírás,
értelmezés; átfogalmazás, részletesebb kifejtés, szabadfordítás; tartalmi
idézés. hu.wiktionary.org/wiki/parafrázis
[5] Mt
8,20
[7] Müller
Péter Lásd http://www.citatum.hu/szo/rossz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése