NAGYPÉNTEK URUNK MEGVÁLTÓ KERESZTHALÁLÁNAK A NAPJA
2013. március 29.
Áll a Kereszt az ég
alatt,
A föld felett.
Tajtékot ver lába
körül
A gyűlölet.
Alul halálos gyűlölet,
Fölül halotti csend.
Föld kiveti, s be nem
veszi
Az ég sem odafent.
Ember Fia, Ember Fia,
Egyedül vagy a puszta
végtelenben!
- Én Istenem, én
Istenem,
Miért hagytál el
engem?[1]
Nagypéntek van. A Jézus korabeli naptárban a
készület napja. A korai keleti egyházban „a
szent és nagy készületi nap” nevet kapta. Ebből lett a szláv nyelvekben és a magyarban a Nagy
péntek. A római katolikus egyházban a hivatalos neve „Az Úr szenvedésének és halálának péntekje”.
Egyedül lenni: emberek
között
Elátkozott,
Egyedül lenni: az
Isten előtt
Elkárhozott,
Egyedül lenni:
önmagadnak is
Csak undora, -
Hát ezt is, ezt is
megtapasztalod,
Ember Fia![2]
A 2000
évvel korábban történt esemény emberi szemmel nézve egy ártatlan ember
kegyetlen kivégzése. A hit szemével nézve Isten végtelen szeretetének a jele. "Nagyobb szeretete senkinek sincs annál,
mint aki életét adja barátaiért..."[3]
Ezt Jézus az utolsó vacsorán mondta, amikor már csak nagyon rövid idő
választotta el a vérrel verejtékezéstől, és mindattól, ami utána következett.
Jézus sorsa
nem a hatalom minden ellenkezést felmorzsoló gépezetének következménye, hanem
önként vállalt áldozat. Jézus
kereszthalála, az újszövetség egyetlen és tökéletes
áldozata.
Áldozat, áldozatbemutatás az istentisztelet
legnagyobb cselekménye, mellyel egy áldozati tárgyat teljes egészében Istennek
ad az ember. Azon a pénteken pedig nem „áldozati tárgy” volt a kereszt-oltáron,
hanem az önmagát minden emberért feláldozó Jézus Krisztus. Ő volt egy
személyben az áldozatot bemutató főpap és az áldozat is. A Jézus Krisztusnak, az emberiség megváltójának a kereszten
beteljesedett önátadása, az Atya előtt az engesztelés és dicsőítés
felülmúlhatatlan és kedves áldozata volt. [4]
Uram, csúfoltak,
Kínoztak Téged
Aki szerettél
Minden szenvedőt.
Szegekkel vert a
Világ keresztre,
Aki mindig csak
Vigasztaltad őt.[5]
Az ószövetségi jövendölésekben
a Megváltó Jahve szolgája lesz, aki magára veszi népe szenvedését és fájdalmait, s engesztelésével hoz szabadulást „Megvetett volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki
tudta, mi a szenvedés.”[6]
Újszövetségben a Megváltó Jézus Krisztus, aki az emberiséget kereszthalálával kiszabadította a bűn és a halál hatalmából.
A katolikus egyház tanításában a megváltás a bűnbe esett emberiség
kiragadása a halálból és visszavitele az atyai házba Jézus Krisztus
keresztáldozata árán. Célja
a Sátán uralmának megtörése, következményeinek fölszámolása és Isten országának
megvalósítása. E magasztos cél megvalósítására, bármiféle önmegváltással is, az
ember képtelen.
Jézus szenvedését
és halálát úgy ajánlja föl, mint engesztelő áldozatot a bűnökért, s ezzel
mindnyájunk nevében lerója az elégtételt. Ezzel végbevitte a megváltás döntő
tettét, de a gonoszság hatalmának és a halálnak a végleges legyőzését csak második eljövetele mutatja majd be.
A megváltás
már érezteti hatását, de még a remény tárgya. Már birtokoljuk ajándékait: a
megigazulást, a kegyelmet, a gyermekké fogadást, de ezek csak az örök életben
válnak külsőleg is tapasztalhatóvá.
Akkor a
feltámadt test már nem lesz kitéve szenvedésnek és halálnak, és bűn sem lesz
többé. Az egész teremtés megszabadul a szolgaságtól, mert az ember nem
használja föl többé bűnös célra, s így az is részesedik Isten gyermekeinek
szabadságában és dicsőségében. [7]
A munka kész, a
megváltásnak
csodája elvégeztetett...
A megváltó az átok
fáján
nagy kínok közt
kiszenvedett.
A nap letűnik
fájdalmában,
a föld remeg és zeng
az ég.
A bátor harcos
félelmében
reszket, s a szeme
fényben ég.[8]
A megváltás misztérium. Titok, melynek természetfölötti
vonatkozásai is vannak, ezért megértése meghaladja a pusztán emberi
képességeket. A görög miszterion szó elsősorban a száj bezárására, hallgatásra,
a szem lehunyására vonatkozik. A misztérium ugyanis a külső szem számára láthatatlan,
emberi szóval kifejezhetetlen dolgok szemlélése.[9]
A
misztériumot megérteni nem lehet, de átélni igen. Valahogy úgy, ahogyan azt
Szent Pál apostol megfogalmazta „Örömmel
szenvedek értetek, és testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből hiányzik,
testének, az Egyháznak javára”.[10] Krisztus szenvedésével
egyesített és az Atyának így felajánlott fájdalomból élet fakad.
Nemeshegyi
Péter atya mondta el egy alkalommal a következő történetet. Akkor ő Tokióban, a
jezsuita egyetemen tanított. „Egy ötven egynéhány éves festőművészről lesz szó.
A férfi az én katekizmusomra jött. Felesége már katolikus volt, de ő még nem. A
keresztség után nagyon aktív tagja lett az egyházközösségnek. A karácsonyi
betlehemet, a tokiói Szent Ignác templomot egy nagyszerű művészi alkotássá
formálta át abban az esztendőben. Barátságos, jókedvű hívő lett belőle.
De egy
szomorú napon baleset érte. Fönn volt egy állványon a stúdióban, és díszleteket
festett. Társai nem vették őt észre, hogy még ott van a teremben. Lekapcsolták a
villanynak a főkapcsolóját, és ott maradt a korom sötétben. Próbált lemászni,
de rossz helyre lépett és lezuhant a magasból. Oly szerencsétlenül esett, hogy
a nyakcsigolyáját súlyosan megsebesítette, úgy-hogy az egész teste megbénult.
Ott feküdt a padlón a stúdióban, késő este történt ez a baleset és senki se
volt már ott. Érezte, hogy egyre nehezebben megy a lélegzés. Úgy érezte, hogy
itt a vég. Később bevallotta nekem: "Én akkor a rózsafűzért imádkoztam.
Gondolom, ezért maradtam életben". Reggel megtalálták, mindjárt vitték a
kórházba, de már nem lehetett rajta segíteni. Most otthon van a családjával, és
semmi reménye sincs, hogy újra használhatja a kezét, lábát. Tud beszélni,
nagyon jól gondolkodni, de az egész teste béna. A baleset után egy évvel elkezdett
festeni a szájával. A felesége segítette őt, adta a szájába a különböző színű
ecseteket. Csak kisebb képeket fest, de azok nagyon szépek. Ezek a képek
sokkal-sokkal szebbek, mint azok, amelyeket akkor festett, amikor egészséges
volt. Öröm, mosoly, kedvesség van ezeken a képeken. Festi az Úr Jézust, a
Szűzanyát, kisgyermekeket, tájképeket. Barátai már több kiállítást is
szerveztek az ő képeiből. De egy zokszó se hagyja el az ajkát balesete miatt.
Nem hibáztatja Istent, hogy most keresztelkedett meg és ilyen ez az Isten. Ez
lenne a természetes emberi reakció. De ő nem. Egyszer elmentem hozzá, és csak
beszélt, beszélt és azt mondta: "Mennyire szeretnék elmenni arra a helyre,
ahol az atya megkeresztelt! A Szentlélek ajándéka, hogy nem lázadunk Isten
ellen, hanem elfogadjuk Isten kezéből a szenvedést is."[11]
Akkor tudod meg, hogy
mi a Kereszt
És ki az Úr,
A nagy Kereszten, ha
mellette függsz
Áldozatul.
Az áldozatban ott
megoldatik
Minden titok:
Ott, akkor Isten, a
nagy Hallgató
Felelni fog.
Ott, akkor:
"Istenem, én Istenem!" -
Kiálthatom.
Ott, akkor, Benne még
magamat is
Megválthatom.[12]
okéatya
[1] Sik
Sándor A keresztút XI. stáció
[2] Sik
Sándor A keresztút XI. stáció
[3] János
15,13
[5] Dsida
Jenő Nagypénteki ima
[6] Iz 53,3
[7]V.ö. Róm
8,21
[8] Dr.
Haraszti Sándor Ez ember isten fia volt!
[9] V.ö.
Magyar Katolikus Lexikon misztérium címszó
[10] Kol
1,24
[11] http://www.kpi.hu/irasok.html
[12] Sík
Sándor: A keresztút XI. Stáció
NAGYCSÜTÖRTÖK 2013
2013. március 28.
Tinédzserek
a buszon -
biztostű a
fülben, taréj a hajban,
kora
reggel, színesben, kihívón,
áprilisi
tíz fokban térdnadrágban.
Poénkodnak,
hangosak,
mobilt
nyomorgatnak, ám
egy
hallgatag. - Mi van,
öcsém? - verik hátba.
-
Nagycsütörtök - válaszol amaz.
- És akkor
mi van? - kérdik,
vállát
megbunyózva.
- Nem
tudjátok? Ma kajált utoljára...
Némaság áll
be, elgondolkodnak.
Ritka
pillanata ez hétköznap hajnalnak.
Megállónyi
csend ül a sokaságban.
- Hát igen,
szegény... - sután egy válasz
vet véget a
zavart hallgatásnak.
Még egy
megálló tétova némaság.
- Miértünk
szenvedett, öcsém -
szól egy
másik, s csendben leszállnak.[1]
Szent János
evangélista könyvében olvassuk:
„A Húsvét ünnepe előtt Jézus tudta,
hogy eljött az ő órája, hogy átmenjen e világból az Atyához,”[2]
De Jézus tudta jól
azt is, hogy van még elintézendő ügye. Nem is kevés.
A távozás
előtt meg kellett még ülni az ősi ünnepet, a pészahot. Aztán végrendelkezni is
kellett. Gondolni kellett a jövőre is, mert itt akarta hagyni ajándékul önmagát
a kenyérben és a borban. Ehhez pedig létre kellett hozni az újszövetség
papságát, amely már nem családi alapon öröklődik, mint az ároni papság, hanem
majd ő fogja oda szólítani azokat, akiket kiválaszt.
Az ősi
ünnep, a pészah-t, a kovásztalan kenyerek ünnepe az Egyiptomból való szabadulás
felidézése. Emlékezés Isten csodálatos szabadító tetteire. „Ez az éjszaka, amelyen az Úr virrasztott, hogy kihozza őket Egyiptom
földjéről, legyen Izrael fiai számára is az Úr tiszteletére átvirrasztott
éjszaka minden nemzedéken át.”
Ezt Jézusnak
is meg kellett ülni, hiszen ő maga mondta
„az írásból nem veszhet el egy i betű sem.”[3]
Pészah, a
zsidó húsvét, a pászkaünnep, mintegy 1400 korábban az Egyiptomból történt kivonulásnak
volt az ünnepe. A 450 éves rabszolgaság, a 40 éves vándorlás, az ígéret földjén
hazára lelés annyira beleívódott nemzedékek zsigereibe, hogy életük természetes
velejárója volt a visszaemlékezés. Pontosa úgy, ahogyan az ősi törvény előírta:
„az első hónap tizennegyedik napján
estefelé van az Úr húsvétja, a hónap tizenötödik napján pedig a kovásztalan
kenyerek ünnepe az Úr tiszteletére.[4]
A múltból
fakad a jelen, jelenből nő ki jövő…
Ezen a
múltat idéző estén, ama emeleti teremben gyűltek össze Jézus és az apostolok,
hogy felidézzék az őseik Isten - élményét, a Mindenható szabadító erejének
megtapasztalását. Ez azon a vacsorán történt, aminek az utókor az utolsó
vacsora nevet adta.
A harmadik
pohár, megváltás pohara után történt a kenyér és a bor átváltoztatása. Ezzel
megszületett az eucharisztia, Jézus Krisztus valóságos jelenléte a kenyér és
bor színei alatt.
János
a Mester nagy szívén pihen,
E
tiszta szíven, e csöndes szíven
Pihen,
de lelke a holnapra gondol
S
fiatal arca felhős lesz a gondtól.
Mély
hallgatás virraszt az asztalon.
Az
olajfák felől a fuvalom
Hűsen,
szomorún a szobába téved,
Be
fáj ma a szél, az éj és az élet!
Tamás
révedve néz a mécsvilágra,
Péter
zokog és árvább, mint az árva,
Júdás
se szól, csak apró szeme villan,
Remegve
érzi: az ő órája itt van!
Csak
egy nyugodt. Nagy, sötétkék szemében
Mély
tengerek derűs békéje él benn.
Az
ajka asztali áldást rebeg
S
megszegi az utolsó kenyeret![5]
Akkor és
ott megszületett meg az eucharisztia, az oltáriszentség, a szentmise.
Ezen a
vacsorán alapította meg Jézus az egyházi rendet, az újszövetség papságát az
eucharisztia gondozására, az ige hirdetésére, Isten népe közösségbe gyűjtésére,
amikor azt mondta „ezt cselekedjétek az
én emlékezetemre”.[6]
Jézus azt
akarta, hogy legyenek, „akik arra vannak
szentelve és rendelve, hogy fokozatuknak megfelelően Krisztusnak, a főnek
személyében teljesítsék a tanítói, megszentelői és kormányzói föladatot, s így
pásztor módjára gondoskodjanak Isten népéről”[7]
Ma,
nagycsütörtökön délelőtt, a világ minden katolikus egyházmegyéjében a
krizmaszentelési misében, a megyés püspök körül gyűlik össze az egyházmegye
papsága és ünnepélyesen megújítja a papszentelésben tett ígéreteiket. Teszik
ezt annak az üzenetnek a szellemében, amelyet Szent Pál kísérőjének és munkatársának,
Timóteusnak, aki később Efezus püspöke lett, írta
„… éleszd fel magadban Isten kegyelmét, amely
kézföltételem folytán van benned. Hiszen Isten nem a csüggedtség, hanem az erő,
a szeretet és a józanság lelkét adta nekünk.[8]
Nekünk
papoknak mérhetetlenül fontos az egyházi rend szentségében kapott kegyelem
felszítása újra és újra. Annál is inkább, mert különben maga alá temethet annak
a környezetnek a kegyetlen valósága, amelyben élünk. Pedig nekünk, akik Jézus Urunk
képviseletében tesszük a dolgunkat, a fénynek, a világosságnak kellene lennünk
Egy olyan
világban kell (kellene?) fénynek lenni, amikor egyre inkább eluralkodik a
nemzeti méretű depresszió, a széthúzás, a szándékos gyermektelenség, a függőségek,
az elköteleződés hiánya a családi, vallási és civil életben, az elvándorlás, a
hazaszeretet megfogyatkozása stb., mindaz, aminek napjainkban tanúi vagyunk.
Nekünk,
papoknak világosan kell látnunk, hogy az Istenhit nélkül az egyén erkölcsi
értékrendje labilissá válik, rövid távú érdekek mentén alakul, összeomlik, és
végül maga alá temeti az embert. Ugyanakkor az istenhit az egyéni és társadalmi
kérdéseket is súlyuk szerinti rendbe állítja be. A hit, mint a mágneses tér
elrendezi az élet fontos kérdéseit a pozitív és negatív pólusok mentén. Ha a
mágnest, az Istent kivonjuk, rend helyett káosz lesz a világban és az emberben.
Életfontosságú,
hogy ezen a napon mi is felszítsuk magunkban a papszenteléskor kapott kegyelmet,
és erős hittel higgyük:
Az
Úr az én hű pásztorom
Szükségem
nincs, övé vagyok
Füves
mezőkön nyugtat engem
És
csendes vizek felé terelget
Lelkemet
megújítja,
Szívemet
megvidámítja
A
halál völgyében is
Velem
van ő és átsegít
Ellenségem
szeme előtt
Asztalhoz
ültet bőkezűn
Olajjal
árasztja el fejem
Csordultig
tölti meg kelyhem
Életem
minden napján
Jóságos
kegyelme árad rám
Nála
van a lakhelyem
Otthont
készített a mennyben[9]
Nagycsütörtök,
nagypéntek, nagyszombat, húsvét, a feltámadás ünnepe a kegyelem napjai
lelkipásztornak és világinak egyaránt. Engedjük, hogy megérintse lelkünket az
Úr.O
okéatya
[1] Jószay
Magdolna Nagycsütörtök reggele
[2] Jn 13,1
[3] Mt 5,18
[4] Lev
23,5-6
[5] Juhász
Gyula Az utolsó vacsora
[6] 1 Kor
11,24
[7] Magyar
Katolikus Lexikon egyházi rend címszó alatt
[8] 2Tim
1,6-7
[9] http://www.keresztenydalok.hu/enekek/megtekintes/3519
2013 C ÉV
VIRÁGVASÁRNAPJA
Szent Lukács virágvasárnapi
ajándékai
Minden
esztendőben, virágvasárnap Jézus szenvedésének a történetét, a passiót, a három
szinoptikus[1]
evangélium valamelyikéből olvassuk. Az idén Szent Lukács evangélista
passiójának a felolvasására sor. Tekintve, hogy a teljes Lukács passió elemzése
messze meghaladná a mai szentbeszéd idő keretét, a leírásából néhány részt
kiemelek, amelyek csak Lukácsnál fordulnak elő. Jóllehet a passiót, mind a négy
evangélista hasonló módón írja le, mégis vannak sajátosságok, amelyeket egyik
vagy a másik őrzött meg az utókor számára annak függvényében, hogy ki hova
teszi a hangsúlyokat, ill. melyik az rész, amely a leíró, vagy éppen az olvasó
célközönség számára valamiért fontos.
Mind a négy
evangélista leírta, hogy az utolsó vacsorán, mielőtt elindultak volna az
Olajfák hegyére, Jézus megjövendöli Péter háromszori tagadását. Ám Lukács, és
csak ő, hozzátesz ehhez egy nagyon fontos mondatot, amikor Jézus Péterhez
fordulva ezt mondta: „Simon, Simon, a
sátán kikért titeket, hogy megrostáljon benneteket, mint a búzát. A
folytatás is csak Lukácsnál olvasható „de
imádkoztam érted, nehogy megfogyatkozz a hitedben. Amikor megtérsz, te erősíted
majd meg testvéreidet."[2]
Ez
rendkívüli figyelmesség Jézustól. Mintegy előre gondoskodik arról, hogy Péter
majd a tagadás utáni kétségbeesés gyötrelmeiben talpra tudjon állni. Ne omoljon
össze idegileg tettének súlya miatt, hanem képes legyen keserves sírásával
megkönnyebbülni és bűnbánatot tartani. Amit ekkor Jézus tett Péterért, talán a
mai vasárnap első olvasmányának első mondata teljesül. A Szenvedő Szolgáról
szóló jövendölésben ui. ezt írta Izaiás „Isten,
az Úr megadta a nyelvet… hogy megfelelhessek a fáradtaknak, maga adja ajkamra a
szót”.[3]
Erre Szent Pál is utal a rómaiakhoz írt levelében „Gyöngeségünkben segítségünkre siet a Lélek, mert még azt sem tudjuk,
hogyan kell helyesen imádkoznunk.[4]
Jézus ebben
is minta lehet számunkra. Fontos imádkozni másokért (szülő a gyermekéért, hívő
a plébánosáért, lelkipásztor a püspökéért stb.) már csak azért is, hogy amikor
valaki kritikus helyzetbe kerül, legyen lelki ereje jól dönteni, vagy ha
rosszul döntött képes legyen felismerni tettének súlyát és a bánattal újra
kezdeni.
Ugyancsak
Lukácsnál olvasható, hogy főpap udvarában, Péter háromszori tagadása után „Az Úr megfordult, és rátekintett Péterre”.[5]
Lukácsnak
köszönhetjük azt is, hogy leírta Jézus kihallgatását Heródes Antipásznál. Ki ez
a Heródes, és hogyan került oda Jézus?
Mint
ismeretes Jézus születésének idején Nagy Heródes, természetesen Róma engedélyével
és felügyeletével uralkodott Palesztina egész területén. Miután (Kr. u. 4-ban)
meghalt, a Róma az ő fennhatósága alatt lévő területet több közigazgatási
egységre osztotta. Jézus halála idején Júdeát Jeruzsálemmel együtt római
helytartó felügyelte, Galileának pedig, szintén Róma akaratából Nagy Heródes
fia, Heródes Antipász lett a fejedelme.
„Ennek hallatára Pilátus
megkérdezte, hogy Galileába való-e. Amikor megtudta, hogy Heródes uralma alá
tartozik, elküldte Heródeshez, aki azokban a napokban épp Jeruzsálemben
tartózkodott. Amikor Heródes meglátta Jézust, nagyon megörült. Régóta szerette
volna látni, mert sokat hallott felőle, s remélte, hogy valami csodát tesz a
jelenlétében. Sokat faggatta, de nem méltatta feleletre. A főpapok és az
írástudók is elmentek, és hevesen vádolták. Heródes udvarával együtt gúnyt
űzött
belőle, csúfságból fehér ruhába
öltöztette, aztán visszaküldte Pilátushoz. Ezen a napon Heródes és Pilátus jó
barátok lettek, bár azelőtt haragban voltak”.[6]
Jézus nem
volt jó véleménnyel Heródesről. Egy alkalommal ui. felkereste néhány farizeus,
akik kérték „Menj el innen, ne maradj itt
tovább! Heródes meg akar ölni." Ő ezt válaszolta nekik: „Menjetek,
mondjátok meg annak a rókának:[7]
Nem
véletlen, hogy Jézus Heródest rókának nevezi. A róka tisztátalan állat volt. Az
alattomosság, sunyiság, gyávaság, és a ravaszság szimbóluma. Jézus nem félt
Heródestől, mert tudja, hogy teljesen az Istentől függ. Heródes minden
hatalmával együtt olyan, mint egy éhező, és félelmek miatt lopakodó róka. Úgy
tűnik, hogy a róka típusú lelkekkel Jézus sem tud mit kezdeni.
Lukács őrizte
meg számunkra Jézus fohászát kivégzőiért.
A Sanhedrin[8] Isten nevében meghozta a
Jézus halálos ítéletét, aminek a jóváhagyását kierőszakolták Pilátusnél. Az
ítéletvégrehajtók elkezdték kegyetlen munkájukat, Jézus pedig kivégzőiért esdi
le az atya irgalmát „Atyám, bocsáss meg
nekik, hisz nem tudják, mit tesznek.”[9]
Ez a fohász is Szent Lukács ajándéka.
Amit Jézus a
hegyi beszédben mondott „Hallottátok a
parancsot: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom
nektek, szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért!”[10]
ő maga halálos komolyan gondolta. Íme, még egy bizonyíték, hogy amit
tanított, azt ő életében meg is valósította. Azért volt hiteles, mert a szó és
a tett teljesen egy volt nála. Amit tanított, azt élte, s amit élt, azt
tanította.
Lukács
ajándéka az is, hogy megőrizte számunkra, a főtanács egyes tagjainak, a kivégző
katonáknak és az egyik felfeszített latornak gúnyszavait. Ezek mind úgy
kezdődnek „ha…” „A nép bámészkodott, a főtanács
tagjai gúnyolódtak: „Másokat megmentett - mondták -, most mentse meg magát, ha ő
a Messiás, az Isten választottja." Gúnyt űztek belőle a katonák is,
odamentek és ecettel kínálták: "Ha
te vagy a zsidók királya, szabadítsd meg magad!” - mondták. Feje fölé
görög, latin és héber nyelvű feliratot tettek: „Ez a zsidók királya." Az
egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: „Ha
te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magad és minket is.
Mi lehet a „ha”
alárendelő kötőszóval kezdődő mondatok mögött? Provokáció? Bizonyosság vágya?
Vagy egyszerűen gúny. Ha te Messiás, zsidók királya, Krisztus vagy, aminek
mondtad magad, és aminek tart a nép, most bizonyítsd be, de úgysem tudod, hát
megérdemled a sorsodat. Csaló vagy, népámító! Hallj meg a kereszten.
Csak Lukács
evangélista őrizte meg a jobb lator szavait, „Jézus, emlékezzél meg rólam, országodban" Őszinte alázat és
bűnbánat szavaival könyörgött Jézushoz, járjon közben érte az Atyánál. A
jutalom nem mindennapi. Jézussal együtt lehet odaát, az Atya országában: „Bizony mondom neked, még ma velem leszel a
mennyben.""[11]
Ismét
kiviláglik, hogy Jézus emberi életének minden pillanata másokért hozott
áldozat. A haláltusa rettenetes fájdalmai fölé emelkedve képes odafigyelni a
mellette szenvedőre és lelket menteni.
Jézus
meghalt, levették a keresztről és eltemették. A szenvedés eseményeinek a
leírását a szombatra történő utalással fejezi be: „… már égtek a szombati fények.[12]
Lukács pontosan tudta, hogy a szombat az eljövendő világ előképe volt,
amikor az ember majd szinte „fürdik” a kegyelemben. A szombat a zsidók számára
azt a napot idézte, amikor Istent megpihent a teremtés nagy műve után. „A hetedik napon megpihent munkája után,
amit végzett. Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot, mert azon megpihent
egész teremtő munkája után”. [13]
A szombatra
utal az is, amit Lukács Galileától kísérő asszonyokkal kapcsolatban megjegyez. „A Galileából érkezett asszonyok is elmentek
és megnézték a sírt, hogyan helyezték el benne a holttestet. Hazatérőben
illatszereket és keneteket vásároltak, a szombatot meg a parancs szerint
nyugalomban töltötték.[14]
Ezeknek a
szörnyű óráknak a leírása a fényre és a békére való utalással fejeződik be. A
kilátástalanság és a minden összeomlott alagútjának a végén felvillantja a fényt.
Szombaton,
hűségben az Istennel kötött szövetséghez, a zsinagógában összegyűlteknek
olvastak fel az írásokból, és eltűnődtek annak üzenetein, keresve és értelmezve
a megígért jövő kibontakozásainak jeleit. Úgy tűnik, hogy Lukács számára már világos
volt, hogy Jézus szenvedése és halála által megkezdődött egy emberiség
kibontakozása, a kegyelem országának a születése.
Ettől
kezdve minden, Jézus kereszthalálát idéző feszület a követendő utat mutatja, a
szeretetnek és a megbocsátásnak az útját. A fénynek az útját. Az Atya házába
vezető utat.
okéatya
[1]szinoptikusok:
Máté, Márk és Lukács evangélista összefoglaló neve, mert hasonlóságaik miatt az
ő evangéliumaikból készítettek szinopszisokat. A szinopszis (gör. szünopszisz,
'együtt látás'): irodalmi alkotások összehasonlításánál használt másolási vagy
nyomdatechnikai módszer.
[2] Lk 22,
31-32
[3] Iz 50,4
[4] Rom 8,26
[5] Lk 22,61
[6] Lk 23,
6-12
[7] Lk 13,31
[8] főtanács,
nagytanács, vének tanácsa (arám szanhedrin, gör. szünedrion): a babiloni fogság
utáni zsidóság legfőbb törvényhozó testülete, a Jézust halálra ítélő bíróság.
(Foorrás Magyar Katolikus Lexikon
[9] Lk 23,34
[10] Mt
5,43-44
[11] Lk
23,35-43
[12] Lk
23,54
[13]Ter 2,
2-3
[14] Lk
23,55-56
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése