A ÉV SZENTHÁROMSÁG
VASÁRNAPJA
Szombathely-Kálvária
2017.06.10-11
Mi
készül itt e tenger ragyogásból?
Ha
lehunyom is, süti a szemem;
mi
kívül izzott, belül a pupillán,
itt
izzít csak igazán, idebenn!
A
világ is csak vele fényesűl,
az
örömtől, aminek neve sincsen.[1]
Egy héttel
Pünkösd után ünnepeljük Szentháromság vasárnapját, amely liturgikus évünk
leghosszabb szakaszának nyitánya. Ez az időszak egészen advent első
vasárnapjáig tart. A ma az önmagát kinyilatkoztató Isten legmélyebb titkával
szembesülünk: a Szentháromság Egy Istennel, aki Krisztusban, mint megváltó és
szabadító Isten mutatkozott meg előttünk, hogy általa üdvözüljön a az ember és
üdvözüljön a világ.
Az ember,
mint gondolkodó és mindennek az értelmét kereső lény, kultúrtörténetének
tanúsága szerint mindig arra törekedett, hogy képet alkosson Istenről. Sőt, mi
több, szinte kézzelfoghatóvá akarta tenni Istent, ezért minden ókori
civilizáció, megalkotta a maga Isten elképzelését. Ez kisértés ma is létező
erő, csak nem Marduknak hívják, hívják, mint az ókori asszírok Kr.e. 3
évezredtől, nem is Zeusznak, mint a görögök, nem is Ámonnak, mint az
egyiptomiak, vagy Jupiternek, mint a rómaiak, hanem divatnak, autónak, pénznek,
stb. Vagy ahogyan Szent Pál fogalmazott a Filippi közösségnek írt levelében,
vannak, akiknek „Istenük a has”.[2]
Mindenkinek az az Istene, aki, vagy ami, a legfontosabb az életében.
Xenophanész,
görög filozófus, a Kr. e. 6. században már keserűen szemére vetette
honfitársainak, hogy „saját képmásukra
formálják isteneiket”, és gúnyolódva hozzáfűzte: Ha a teheneknek,
oroszlánoknak, vagy lovaknak vallásuk lenne, akkor magától értetődően tehénnek,
oroszlánnak, vagy lónak képzelnék saját isteneiket.
Ám azzal,
hogy Isten belépett a történelembe, ez a folyamat új irányt kapott. Most már
nem arról van szó, hogy ember képére alkotott Isten, hanem fordítva, Isten
képére alkotott ember.
Az embert az Istent
alkotó törekvésében a lelke mélyéből felfakadó felismerés vezette, hogy valakinek
kell lenni, aki hatalmasabb, mint ő, akinek a kezében összpontosulnak a világmindenség
végtelen erői. Valakinek kell lenni, akit az ember áldozatokkal segítségül
hívhat, hogy álljon az ügye mellé. Igazában az Istenről alkotott kép akkor
kezdett tisztulni, amikor az Isten megszólalt, és vallott önmagáról.
Istennek ez
az önmagáról történő vallomása, az ő belső titkának feltárása nem máról
holnapra történt. Évezredeken át jöttek az impulzusok, a belső fények, élmények
és tapasztalatok, amelyekben Isten feltárta önmagát. Ennek okmánya, vagy akár
úgy is mondhatjuk hiteles jegyzőkönyve a biblia, a szentírás. A biblia 72
könyvében Isten feltárja az ember előtt, hogy kicsoda ő, ki az ember, mi az
emberi élet értelme. De beszél arról is, hogy a tapasztalati világon túl
létezik egy másik világ, a lélek és szellem világa, ahol nincs gyász, könny és
fájdalom, ahova meghívást kapott minden ember.
Amit ma
hittel vallunk, hogy egy az Isten, aki az Atya, a Fiú és Szentlélek, Jézus
által vált egészen nyilvánvalóvá és egyértelművé a gondolkodó ember számára.
Jézus úgy adta parancsba, hogy az őt elfogadókat az Atya, a Fiú és a Szentlélek
nevében kell megkeresztelni. Az Atya, a Fiú és a Szentlélek kifejezések
külön-külön elhangzanak ugyan Jézus ajkáról, de együttesen csak itt kaptak
említést. Működésükre vonatkozó utalások viszont számos helyen előfordulnak a
szentírásban. Jézus a Szentlélek erejében fogant, megkeresztelkedésekor
befogadja a Lelket, aki a pusztába viszi őt. A végső vonatkozási pont Jézus
életében mindig az Atya, követőnek életében pedig minden kezdeményező, erőt adó
és beteljesítő a Szentlélek maga.
A három név
említése nem véletlenszerű mozzanat. Szerepe, hogy határozott irányt szabjon a
megkeresztelt ember életének, aki, a keresztség révén elválaszthatatlan
kapcsolatba kerül mindhárom személlyel, amikor Jézussal által belép az Isteni
élet erőterébe.
Úton járó
telefonálók nem egyszer tapasztalják, hogy beszélgetés közben egyszerre csak
megsiketült a telefon. Ilyenkor azt mondják, itt nincs térerő, mert megszűnt a
kapcsolat folytonossága. A hitetlenné váló embernél ugyanez a helyzet áll elő,
megszűnik a háromszemélyű egy Istennel annak a kapcsolatnak a folytonossága,
amely elkezdődött az alámerítéssel, a kereszteléssel.
Hatalmas
újdonság Jézus tanításában, hogy míg az írástudók azon fáradoztak, hogy a
legpontosabb magyarázatát adják az Írásoknak. Ezzel szemben a tanítványok a
Jézust vállalók lelki formálásán dolgoznak, életformát, életszemléletet
tanítanak, amelyben a tanítások csupán eszközök.
Jézus, aki
Isten belső életéről tett tanúbizonyságot, világossá tette előttünk, hogy
Istent nem a földi uralkodók mintájára kell elképzelnünk. A földi uralkodók
lehetnek szentek, kényurak, pazarlók, diktátorok. Istent semmiféle földi kép
mintájára nem lehet elképzelni, mert Isten egészen más, mint itt a földi
világban bárki és bármi.
Jézustól
tudjuk, hogy bár egy Isten van, de ez az egy Isten szeretetközösség, az
Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek a szeretetközössége. Jézus arra hívja az
embert, hogy lépjen be az isteni személyeket átjáró szeretet áramába és életével
tegyen tanúságot Isten túláradó szeretetéről.
Vannak dolgok,
amiket nem is annyira megértenünk kell, mint inkább átélni. A gyereknek soha
eszébe nem jut azon törni a fejét, hogyan is van az, hogy apa és anya szeretik
egymást… Nem megérteni akarja, hanem egyszerűen benne lenni az apa és anya
szeretet áramában. Ez az az éltető közeg, amely biztosítja számára a
kiegyensúlyozott érzelmi életet, felismeri az emberi kapcsolat szépségét és
megtartó erejét.
Nem történik
semmi más, mint az, amit Isten akkor indított el, amikor az ember teremtése
előtt kimondta, „teremtsünk embert
képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá… Isten megteremtette az embert, saját
képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket.”[3]
Jézus
végül is nem tett mást, mint elénk élte és elénk tárta azt szeretet életformát,
amely az Isten belső élete, és ahova meghívott mindent embert.
A régi
latinok így mondták, nomen est omen, magyarul, a név kötelez. Talán ennek a
változata a 18. századból származó francia mondás „noblesse oblige”, amelynek
szó szerinti fordítása a „nemesség kötelez”,
amelyet ma már inkább így szoktuk mondani, a „név kötelez”. Eredeti jelentése szerint A nemes embert társadalmi
rangja arra kötelezi, hogy nemes, erényes módon viselkedjen, és példát mutasson.
Keresztényi mivolta pedig arra hívja, hogy benne éljen a három személyű egy
Isten szeretet áramában.
A
költők mélyen látó emberek s úgy bánnak a szavakkal, hogy mi szellemi
gyalogjárók, csak a suhanásukat érzékeljük. Ezért idézek most is egy verset,
amely mélyebben kifejezi a lényeget.
Neveltetésem
okán templomban
térdepeltem, ahol Isten a tanár,
ittam a tisztesség minden szavát.
Jöttek-mentek az évek, de hol van
már az a hamvas arcú kicsi lány?
Megyek az Úr által kijelölt úton,
kitaposott ösvényen, keresztúton.
Mögöttem tragédiák, valahány
gyűrt emlék, előttem ágyat bont a köd.
A név kötelez, esküt tettem rád,
nem a megszokott sablont, hanem extrát,
az égben köttetett, mindent újraköt.
A név kötelez, a szívem templom,
mocskos cipővel belépni nem lehet.
/Nomen est omen= a név kötelez/[4]
térdepeltem, ahol Isten a tanár,
ittam a tisztesség minden szavát.
Jöttek-mentek az évek, de hol van
már az a hamvas arcú kicsi lány?
Megyek az Úr által kijelölt úton,
kitaposott ösvényen, keresztúton.
Mögöttem tragédiák, valahány
gyűrt emlék, előttem ágyat bont a köd.
A név kötelez, esküt tettem rád,
nem a megszokott sablont, hanem extrát,
az égben köttetett, mindent újraköt.
A név kötelez, a szívem templom,
mocskos cipővel belépni nem lehet.
/Nomen est omen= a név kötelez/[4]
Kaptunk egy
nevet a keresztségben. Ezzel a névvel beírtak, nemcsak itt a földi
anyakönyvben, hanem odafent is, abban az égiben. Aki beleszületik egy családba,
az annak a családnak tagja. Összeköti őket a vérségi kötelék. Amikor
megkereszteltek tagja lettél Isten nagy családjának, a Szentháromságnak. Az
Isteni személyek szeretet közösségének. Ez a név kötelez. Mindörökre.
okéatya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése