Translate

2015. február 7., szombat

"Létezésnek éjjelében új világ van készülőben"



B ÉV ÉVKÖZI 4. VASÁRNAP
Szombathely – Kálvária 2015. 02. 08.

Létezésnek éjjelében
új világ van készülőben.
Minden, ami régi, véges,
elmúlik, mert talpig véres.[1]

Márk evangélista a krónikás pontosságával írásba rögzíti a múlt vasárnap felolvasott zsinagógai esemény után történteket.

Nagysikerü beszéde után Jézus mindjárt kiment a zsinagógából…
Amikor beesteledett és a nap lement betegeket hoztak hozzá...
Másnap korán hajnalban fölkelt és kiment egy elhagyott helyre imádkozni… és így tovább.

Márk, éppen úgy, mint a többi evangélista, nem csupán krónikás, hanem az események mögött üzeneteket rejtett el. Ma olvassunk együtt a sorok között.

„Amikor beesteledett és a nap lement, odavitték hozzá az összes beteget és a megszállottakat: az egész város odagyűlt az ajtóhoz.[2]

Miért este? Miért a naplemente után? Mert ekkor fejeződött be a szombat, az Úrnak szentelt nap, az imádságnak és az Írás tanulmányozásának a napja. A szombati napot külön törvények szabályozták. A korabeli zsidók a napot nem órákra és percekre osztották. A nap akkor kezdődött, amikor felkelt a nap, és akkor végződött, amikor lenyugodott. A szombat akkor kezdődött, amikor péntek este feltűntek a csillagok, és akkor végződött, amikor szombat este ismét feltűntek a csillagok. A szombaton minden fizikális tevékenység, pl. a mozgás is szigorúan korlátozott volt. Ezért vihették csak Jézushoz a betegeket a csillagok feljövetele után, mert ez már a hét első napjának volt kezdete…

A hét első napjának, amit mi vasárnapnak nevezünk, aminek, mint a hét első napjának, egészen különleges tartalma és jelentősége van a szentírásban. A mi jelenlegi fogalmaink szerint a szombat – vasárnap a hétvége, és a hétfő az első munkanap, a hét első napja. Nem így az üdvösség eseményeinek a világában.

Már az ószövetségben megtaláljuk annak a gyökereit, hogy a hét első napja más volt, mint a többi.

Az Ószövetségi szentírás értelmezése szerint a teremtés nem egyszeri és befejezett esemény. A világ teremtésének folyamata még mindig tart, hiszen minden alakul, formálódik, fejlődik ma is. A természet világában éppen úgy, mint az ember életében.

A szentírás a hét első napjának kiemelésével egy új teremtési folyamatra mutat.

Nem véletlen, hogy az evangélisták Krisztus föltámadásának a napja "a hét első napján" történt. Vagyis azzal, hogy Jézus a hét első napján támadt fel, új, természetfeletti folyamatot indított el a teremtett világban. Krisztus a maga nagy szombati "nyugalma" után megkezdi azt a napot, melyet „az Úr alkotott"[3], a napot, az "alkony nélküli napot".

A Szentlélek is a hét első napján szállt le az apostolokra, és mozgásba hozta az apostolokat.

Ez volt az a nap, amelyet számomra Weöres Sándor az Örök pillanat című versének örökbecsű sorai így jellemeznek:

Van néha olyan pillanat
mely kilóg az időből

Ez időből kilógó pillanat az, amelyben Isten úgy folytatja teremtői tevékenységét, hogy újra, meg újra üdvözítő tetteket visz végbe, aminek a beteljesülése: „az új ég és az új föld”. Erről mond próféciát az Újszövetség utolsó könyvében, Jelenések Könyvében, Szent János evangélista:”láttam új eget és új földet, mert az első ég és az első föld elmúlt.[4] Vasárnap, az új teremtés első napja.

Az új teremtés üzenete olvasható számos ószövetségi könyvben is.[5] Jelenti az ember valláserkölcsi szempontból való újjáteremtését, belső megújulását. Az Újszövetség úgy látja: az új teremtés első napján az valósult meg, amire a próféták vártak. Krisztus kereszthalálával a régi kozmoszt keresztre szegezték, feltámadásával pedig megjelent az új teremtmény[6] . Pál apostol szerint, aki a keresztség révén „Krisztusban van”, az már új teremtmény.[7]

A belső ember újjáteremtése új gondolkodást és új erkölcsöt követel.[8] Ezért mondjuk a keresztelést az újjászületés fürdőjének, mert benne a megújulás folyamata kezdődött el. Aki megkeresztelkedik újjá születik Krisztusban.

A világ teremtésének folyamata Isten teremtő szavára indult el és formálódott a mindenség, és formálódik, alakult most is. Az új teremtés folyamatában pedig Isten partnerként szólítja maga mellé az embert. Sem nélküled, sem nélkülem nem valósulhat meg az új világ.

A hét első napján, az új teremtés kezdetét nem tudom jobban érzékeltetni, mint Weöres Sándor imént idézett versének utolsó két sorával:

S az öröklétet ízleled
még innen a halálon.

Ám, mintha a körülöttünk lévő világ másról szólna: terror, emberirtás, mindenféle rabszolgaság, kizsákmányolás, hazugság, iszonyat… Hol van itt az új teremtés, Istennek csodaszép világa? Hol van az új teremtés első napja a vasárnap. Hol van a megnyugtató jövő? A Krisztus óta eltelt időben nem igen érzékelhető a hétköznapi ember számára ez az új teremtés. Álom, álom, édes álom…

Vagy mégse? A dolgokat lehet így is látni, meg úgy is. Egyébként is, a dolgok nem mindig olyanok, mint amilyennek látszanak.

Az égre néző ember másképpen látja a dolgokat.

Gárdonyi Gézának vannak ma is érvényes nagyon figyelemre méltó gondolatai. Földre néző szem - Égre néző lélek, c. írásában,[9] melynek alcíme Intelmek fiaimhoz. Ebből idézek három gondolatot.

Az emberiség fejlődése: girbe-görbe fa. De mégis csak fölfelé nő!

Minden láng fölfelé lobog.
Az emberi lélek is láng.

Nézi a csillagot a paraszt.
Neki csak fehér szikra.
Nézi a csillagot a tudós.
Neki egy távol kerengő világ.
Nézi a csillagot a bölcs.
Neki egy fénylő útmutató az Örökkévalóság felé.

Az új világ születésének vajúdását Szent II: János Pál pápa, 1991. augusztus 18-án Debrecenben elmondott beszédében így jellemezte: „Európa új arculata nehéz vajúdások árán születik meg szemünk előtt”. Hogy mennyire így van, napjaink számtalan kínjával, keservével mi is tapasztaljuk.

Az anyagai világ kialakulása egészen addig, hogy a földön megjelenhetett az élet, évmilliárdokban mérhető. Miért lenne hát rövidebb az új teremtés folyamata?

Mit málló kőre nem bízol:
mintázd meg levegőből.
Van néha olyan pillanat
mely kilóg az időből,

mit kő nem óv, megőrzi ő,
bezárva kincses öklét,
jövője nincs és multja sincs,
ő maga az öröklét.

Mint fürdőző combját ha hal
súrolta s tovalibbent –
így néha megérezheted
önnön-magadban Istent:

fél-emlék a jelenben is,
és később, mint az álom.
S az öröklétet ízleled
még innen a halálon.[10]

okéatya







[1] Kis István Mihály Új teremtés http://www.poet.hu/vers/53542
[2] Mk 1,32-33
[3] Zsolt 118,24
[4] V.ö. Jel 20-21
[5] V.ö. Ez 36,24–28
[6] V.ö. Gal 6,14, 2Kor 5,17
[7] Gal 6,14
[8] Róm 6,4.6; Kol 3,10; Ef 2,10; 4,24
[9] http://mek.oszk.hu/10800/10892/10892.htm#34
[10] Weöres Sándor: Örök pillanat

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Blogarchívum